3.3

Henrik VIII

Brittisk dramaserie i två delar om den engelske 1500-talskungen Henrik VIII:s hårdföra 38-åriga styre. Henrik VIII:s första fru, Katarina av Aragonien, chockas av sin mans brutalitet när han kväser en revolt. Relationen kungaparet emellan försämras ytterligare när kungen får ögonen på den vackra hovdamen Anna Boleyn

Originaltitel Henry VIII
Regissör Pete Travis
Manus Peter Morgan (I)
Genre Drama, Romantik, Mini-serie, 2000-tal, Biografi
Skådespelare Ray Winstone, Joss Ackland, Helena Bonham Carter, Emilia Fox, Pia Girard, Assumpta Serna, David Suchet, Emily Blunt, Charles Dance, Sean Bean, Daniel Webb, Terence Harvey, Clare Holman, Dominic Mafham, Hugh Mitchell, Michael Maloney, Mark Strong

idaho1981
2017-03-12
Väldigt välspelat och äkta (även om historien inte följer verkligheten). Snyggt och berörande. Visst kanske den skulle kallats The wifes of Henry VIII för där ligger fokus, men jag gillar det. Winstone är riktigt bra som Henry, men det är Bonham Carter som är den största behållningen som naturligt och snyggt växlar men stolthet, oro, sturskhet, kärlek och osäkerhet i rollen som Anne Boleyn, det är henne man minns och känner mest för.
spielmitmir
2014-03-02
Sett om den ett par ggr faktiskt, trots att den är så lång. Obehaglig men mycket fängslande! Se den!

2013-10-26
Mycket snygg regi. Det känns nästan som att man är närvarande i filmen. Synd att det bara rörde sig kring hans fruar. Filmen kunde ha haft en frågeställning så man fått komma in lite djupare. Men skickligt sammansatt så man blev aldrig uttråkad. Man fick aldrig lära känna någon av karaktärerna riktigt. Men trovärdiga skådespelarinsatser i en sann vacker miljö.

2011-10-03
Ray Winstone gör mig aldrig besviken.
AirikrStrife
2008-10-28
inte helt 100 på att det var den här jag sågXD var ju några årsen den gick på tv men den verkar passa.
Rem_5_nov
2007-03-26
Denna är bra och spännande!!!!
sQuiGboBBle
2005-10-24
Gillade den faktiskt ganska mycket.
origC-J
2005-10-20
Tycker den är snäppet bättre än Elizabeth; Ackland är briljant som den burduse, våldsamme och komplexe Henry. Bonham Carter gör en bra insats som Anne Boleyn.
LosBandidos
2005-04-09
Pff, 4 timmar och 10 min orkar ni väll kolla på utan paus, väl? Eller vänta...nej.
Cp-arnie
2005-03-07
Riktigt bra, gillar den här filmen skarpt.