2.9

Hemsöborna

Arne Mattssons filmversion (i färg) av Strindbergs klassiska roman. När drängen Carlsson anländer till bondgården på Hemsö och visar intresse för gårdens ägarinna, Madame Flod, sätts relationerna bland de övriga på gården ur spel. Rivalitet uppstår snart mellan Carlsson och bondsonen Gusten.

Originaltitel Hemsöborna
Alternativ titel The People of Hemso
Regissör Arne Mattsson
Manus Rune Lindström
Genre Drama, 50-tal
Skådespelare Erik Strandmark, Hjördis Petterson, Nils Hallberg, John Norrman, Curt Löwgren, Ulla Sjöblom, Douglas Håge, Margit Carlqvist

Raimo_1985
2016-01-27
Ja till att börja med har jag inte läst den litterära förlagan, i vanlig ordning. Lyckades väl inte engagera mig fullt ut eftersom jag frågade min sambo om uppenbara saker i filmen när filmen var slut. Aja. Mycket bra skådespeleri, som så ofta i Mattssons filmer. Både mycket humor och allvarsamhet. Fint foto. Tyvärr svårt att höra (för mig) vad skådisarna sa, som så ofta i svensk film. Stabil trea.

2007-10-07
Vackert foto, och fina skådisar. Den är trogen boken iallafall.. Nisse Hallbergs Gusten är fantastiskt bra, och överlag himla bra stämning.