3.1

Helvetets förgård

Gruvorna i Pennsylvania år 1876 är verkligen helvetets förgård. Irländarna som arbetar i gruvan har dåliga arbetsvillkor och bestämmer sig för att göra uppror. De bildar "The Molly Maguires" som genomför diverse aktioner mot gruvledningen. När främlingen James McKenna anländer behandlas han med misstänksamhet av gruvarbetarna, men snart börjar de lita på honom. Frågan är bara om de verkligen borde göra det.

Originaltitel The Molly Maguires
Alternativ titel Helvetets förgård - Män utan nåd
Regissör Martin Ritt
Manus Walter Bernstein, Arthur H Lewis
Genre 70-tal, Drama
Skådespelare Sean Connery, Richard Harris, Samantha Eggar, Frank Finlay, Anthony Zerbe, Art Lund, Bethel Leslie, Anthony Costello, Philip Bourneuf, Brendan Dillon, Frances Heflin, John Alderson

2018-01-13
En film att gilla, om man kan. Jag tyckte att den var rätt så tråkig. Dessutom ville jag ha mer och bättre bakgrundshistoria. (6+/15)
Grillo
2014-02-25
Modig film, för sin tid. Kanske också därför den floppade. Kändes nyare än den var. Skrev en längre kommentar som försvann, det här får räcka :)
norenorama
2013-12-09
Lite långsam men vart mycket glatt överraskad att Richard Harris var med och tom huvudskådis och inte Sean Connery som jag trodde. Var en tre till slutet som var en ännu mera trevlig överraskning, slutade inte som jag var 100% säker på vilket gjorde att jag fick tillbaka lite hopp om filmer igen. Antagligen rätt snäll idag men en fyra får den. Mycket bra slut.
mammene
2009-06-21
Här fångas på ett naturialistiskt sätt gruvarbetarnas skitiga värld. Den kluvenhet som James känner kommer fram bra. Samspelet mellan Rickard Harris och Sean Connery är lysande, annars var den lite stelt berättad.
StureStenhög
2009-04-22
Välgjord och intressant historisk filmatisering. Richard Harris är riktigt bra i huvudrollen. Hans karaktärs kluvenhet inför sin uppgift är väl skildrad. Sean Connery är ju dessutom alltid sevärd. Jag gillar också de skitiga och gråa gruvmiljöerna med tillhörande gruvfyllon. Dock är historien något stelt berättad och helt involverad i filmen blir jag aldrig
jimmyringo
2009-04-17
Välspelad film där man får se Connery i en för honom ovanlig roll. Samspele mellan honom och Harris är professionellt. Själva filmen är hyfsat engagerande.
Fläskkäft
2008-10-31
En film som skiljer sig en del från det jag är van vid. Tungt att se män slita och få så lite tillbaka. Connery och Harris är bra i sina roller och eftersom den bygger på en verklig händelse förstärks känslorna kring historien. Som sagt, bra skådespel och en ovanlig roll för karlakarlen Sean Connery.
SgtD
2006-07-08
irländare är så fina på film, om inte tom cruise är det i den där filmen mot frun som sen ska spela i den där filmen med spökena.
Bomkia
2005-11-22
Jag gillar atmosfären, som sagt, skön socialrealism - men jag tycker historien inte riktigt fångar mig. Stark trea.
othis
2005-04-07
Ovanlig socialrealism för att vara en Hollywoodrulle i kombination med action och bra skådespelare. Men fånigt namn på svenska!