Hell and Mr. Fudge

I 70-talets Alabama kämpar en ung pastor, Edward Fudge, med sin tro, och attackeras från kyrkan efter att ha anlitats för att ta reda på om helvetet existerar eller ej.

Originaltitel Hell and Mr. Fudge
Regissör Jeff Wood (II)
Manus Donald Davenport
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Mackenzie Astin, Keri Lynn Pratt, Wes Robertson, John Wesley Shipp, Cody Sullivan, Eileen Davidson, Helen Ingebritsen, Sean McGowan, Victor McCay, Gary Grubbs, Tom Hillmann, John Newberg, Christian Fortune, Lance E Nichols

NoWireHangers
2017-08-23
Jag visste inte vad jag skulle förvänta mig. Många av dehär religiösa filmerna är ju riktigt uselt gjorda. Den här var dock klart välgjord, där även tidskänslan känns (med något undantag) väl fångad. Det teologiska temat som filmen handlar om är ju bara relevant för en kristen publik. För en utomstående var det mer fascinerande med skildringen av de kristnas inre stridigheter och den ångest som helvetesläran orsakar de troende. Fascinerande också att den slutsats Fudge slutligen kommer fram till tycks ligga ganska nära Jehovas vittnen, åtminstone så som jag förstår deras hållning i just frågan om helvetet.