Heja Roland!

Roland Jung är en ung man som vill skriva och när han är i skriande behov av pengar, tar han anställning på reklambyrån All-Round-Reklam i Stockholm. Han hamnar på en avdelning som gör reklam för kosmetika och speciellt deodorantpreparat. Han får i uppdrag av byrån att göra marknadsundersökningar bland ungdomen för att utröna deras reaktion inför ett nytt medel mot finnar. Baserad på Bo Widerbergs roman, "Den gröna draken".

Originaltitel Heja Roland!
Regissör Bo Widerberg
Manus Bo Widerberg
Genre Komedi, 60-tal
Skådespelare Carl-Olof Alm, Lars Amble, Eddie Axberg, Thommy Berggren, Carl Billquist, Lars Göran Carlsson, Ingvar Kjellson, Holger Löwenadler, Mona Malm, Ulf Palme
Filmnummer 20341

voddo
2012-05-29
Åh, hoppas!
kungkalas
2011-12-05
voddo: Det ser lite mörkt ut vad gäller att hitta denna. Jag såg den på bio på cinemateket i Stockholm. Med lite tur kanske den går på SVT någon gång? De kör ibland Widerberg-filmer på eftermiddagarna.
voddo
2011-11-20
Var hittar man den här?
Sznax
2011-10-16
En skön blandning av brittisk 60-tals crazyhumor och franska nya-vågen (men också en hel del likheter med Hasse & Tages tidiga filmer). Berggren passar riktigt bra i huvudrollen och bär delvis upp filmen. Även om filmen egentligen är riktigt dålig så blir den så pass underlig att man gillar den. Bäst är är när Roland försöker stoppa sin vän i dörren, och alla möjliga typer skall in (gaskillen, elektriker, hund o.s.v.). Betyg 6.0
TobiasRydén
2011-10-15
Ojämn, men underhållande även om den direkt inte lockar till några gapskratt. Handlingen är svag och ganska knäpp. Ingen betydande Widerbergfilm men helt OK. Bra skådisar.
kungkalas
2011-10-15
Känns som en korsning mellan A Hard Days Night utan popband (eller för all del Catch Us If You Can med Dave Clark Five om någon nu sett den) och nån nya vågen-komedi. Pendlar mellan realism och absurdism, satiriska inslag och vardagshumor varvas med rena crazyprylar. Diggar man den blandningen så är det en schysst komedi!

2007-09-09
Thommy är bra, och musiken kul.. Ulf Palme gör en underlig roll..
Beppe
2006-03-24
Den där scenen med hissarna alltså...
arvidsollenby
2006-03-18
jag vet itne om Thommy tycker om mig, men en sak är säker.. Jag tycker om thommy!
doralee
2006-03-02
heja thommy med den monotona rösten i sin roligaste roll