Heavy Weather

På Blandings Castle bryr sig earlen av Emsworth bara om sin prisbelönta gris "The Empress" som han vill skall vinna första pris på lantbruksutställningen och är lyckligt omedveten om att hans bror sir Galahad planerar att publicera en bok som kan förstöra familjens rykte alltid (något som hans syster lady Constance är desto mera medveten om). Han är inte heller medveten om att earlens brorson Ronnie kan komma att orsaka familjen vanära genom att gifta sig med den söta balettflickan Sue; i varje fall är det så earlens syster, lady Constance, ser på saken. Filmen bygger på en roman av P G Wodehouse med samma namn (en roman som i svensk översättning har titeln Åska i luften).

Originaltitel Heavy Weather
Alternativ titel P.G. Wodehouse's Heavy Weather
Regissör Jack Gold
Manus Douglas Livingstone
Genre 90-tal, Komedi
Skådespelare Judy Parfitt, Roy Hudd, Richard Briers, Peter O'Toole, David Bamber, Rebecca Lacey, Samuel West, Richard Johnson, Sarah Badel, Bryan Pringle, Denyse Alexander, Ronald Fraser, Benjamin Soames, Matthew Byam-Shaw, Tony Spooner, James Horne

goeran
2012-04-11
Jack Golds Heavy Weather från 1995 är en underhållande komedi i lantlig miljö (som bygger på en roman av P G Wodehouse). Bäst bland skådespelarna som befolkar det fiktiva Blandings Castle är utan tvivel Judy Parfitt som den skräckinjagande lady Constance.