2.6

Heavy Metal

Heavy Metal bygger på serier ur serietidningen med samma namn. I en rad olika episoder berättas om hur ett ondskefullt grönt klot påverkar människor i olika världar och tider, bland drivna hjältar, otäcka monster och storbystade nakna kvinnor.

Originaltitel Heavy Metal
Regissör Gerald Potterton
Manus Daniel Goldberg, Len Blum
Genre Animerad, Action, Äventyr, Skräck, Science Fiction, Fantasy, 80-tal
Skådespelare Don Francks (röst), Richard Romanus (röst), Susan Roman (röst), John Candy (röst), Marilyn Lightstone (röst), Jackie Burroughs (röst), Martin Lavut (röst), John Vernon (röst), Eugene Levy (röst), Roger Bumpass (röst), Alice Playten (röst)

Starkbröl
2022-01-22
Genusperspektivet är utmärkt i denna annars ganska skabbiga antologi. Sista riktiga avsnittet (Taarna) är överlägset bäst (och längst), baserat på en serie av Giraud. Det avsnittet (och hopknytningen) är egentligen en 3-4 i sin genre men det räcker förstås inte totalt. Lustigt att se var Musks rymd-Tesla fått sin inspiration från.
Robkiller
2022-01-19
Inte nå vidare som film med ett antal osammanhängande avsnitt, men var väl inte alltför tokigt delvis i alla fall.
efesdwaerfwe
2021-01-01
Lider av samma problem som RoboCop, det är för mycket barnfilm.
karlmats
2020-10-05
Antologiformatet passar mig inte alls, försöket att brygga ihop de olika historierna känns krystat och jag har svårt att bygga upp nåt vidare engagemang för detta. Lite härlig musik är det ändå och vissa av animationerna är snygga, men det är väl allt. Avsnitten känns väldigt olika men bäst blir det väl ändå när det ser ut som He-Man blandat med Bumbibjörnarna. Att målgruppen väldigt tydligt är pojkar i åldern 12-14 gör ju att filmen åldrats ganska dåligt då det hänt en del på området jämställdhet sen 80-talet. Ibland stör sånt mig inte alls om det finns glimt i ögat eller om det är tidsdokument som återskildras, men här blir det lite för våpigt för att jag ska orka med det. En svag 2a, det är inte långt till bottenbetyget.
Ful_fisk
2019-12-12
Haha, fan vad länge sedan det var jag såg en riktigt 80-tals-b-rulle! Skön film som mest flyter på tack vare sitt underhållningsvärde och sitt stiliga soundtrack. Knappast de snyggaste animationerna i universum, men ändå lite coolt. Känns som att 90% av budgeten gick till den avslutande delen, och det känns rätt självklart att det är denna del som imponerar mest, också.
Pari
2019-07-10
flummig, rolig, originell! Stark 3!
fisk0
2017-12-04
Introt och de korta scenerna där tecknat, miniatyrer och rotoscoping kombineras är riktigt välgjorda, utöver det var det här inget vidare.
MarsK
2017-06-06
Allt denna film erbjuder är sådant jag är svag för: science fiction/fantasy, klassisk rock, animation. Hade det inte varit för detta hade nog filmen inte funkat alls. Den har en viss charm men det är en väldigt svag berättelse samtidigt.
2017-02-25
Det här var inte alls särskilt bra. Svaaaag tvåa.
ThePatient
2016-12-28
Scenen med försvararen i templet är så jäkla ball.