3.8

Heat

En strid mellan två män på varsin sida om lagen. Neil McCauley är kriminell - en av de bästa. Han och hans team imponerar till och med på detektiven Vincent Hanna. Det blir hans mål att sätta dit McCauley.

Originaltitel Heat
Regissör Michael Mann
Manus Michael Mann
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 90-tal
Skådespelare Al Pacino, Robert De Niro, Val Kilmer, Ashley Judd, Diane Venora, Tom Sizemore, Jon Voight, Natalie Portman, Amy Brenneman, Mykelti Williamson, Wes Studi, Dennis Haysbert, Danny Trejo, Kevin Gage, William Fichtner, Hank Azaria, Ted Levine, Tom Noonan

2022-06-26
Såg den här för 13 år sedan och tyckte den var bra, men inte riktigt så monumental som ryktet sade. Vid gårdagens omtitt bestod mitt intryck ganska långt in i filmen; den börjar lite rörigt och inte särskilt spännande, och tyngs ner av en massa meningslösa privatlivs-scener, främst med Pacino, och den hade så lätt kunnat klippas ihop till en snortajt 2-timmars-film istället och varit spännande hela vägen. Men sedan framåt slutet, förmodligen från huvudkaraktärernas klassiska möte och framåt, så höjer ändå filmen någon extra nivå och jag finner mig själv ganska fastnaglad när dramat rör sig mot sitt slut. Och då blir det ändå en solid fyra, och även om jag inte riktigt tycker filmen är ett mästerverk som många andra så är den ändå, trots sina många brister, en riktigt bra film som håller ihop bra när den omfattande längden närmar sig sitt klimax. Och att filmen är snygg och elegant behöver jag givetvis inte utveckla.
Ranma
2021-11-14
Jag förstår varför man kanske gillar den här filmen, men den är inte riktigt min kopp te. För mycket relationsdrama och den känns ganska daterad. De Niro är bra, i övrigt rätt mycket överspelande.
program2
2021-03-07
Svinbra musik av Terje Rypdal bland annat, vilket bidrar till en sällsynt gedigen stämning för att vara en film i denna genre. Al Pacinos skådespel har för mycket troper men gillar De Niro och de andra starkt. Det är inte sofistikerat i sitt innehåll men genomförandet gjorde att jag njöt.
stgurgel
2018-09-01
Fortfarande inte överdrivet imponerad. Men visst, både Oacino och De Niro gör väldigt bra ifrån sig, för ca sista gången respektive.
2018-02-14
Den här filmen gillar jag!! Riktigt bra film alltså!!
RustyFilm
2017-12-22
Snäpper upp min bedömning efter ny titt, det är 15 år sen senast då på DVD nu på en blu-ray utgåva. Det är inte ofta man ser kvalitetslyftet så tydligt som här. Tekniklyftet, men framförallt mycket lägre förväntan nu än då är nog orsak till det nya högre betyget eller så är det att HEAT blir bättre med åren. Aktningsvärt är hur Michael Mann med en såpass icke originell tjuv/polis intrig (för så var fallet redan på 90-talet) lyckas få till en så bra skapelse. Det är väl presenterade karaktärer vi bjuds på, förstklassigt foto, härligt ljud och otroligt väl balanserade actionscener (både våldsamt och realistiskt utan onödigt överdrivna explosioner). På skådespelar sidan är det väl De Niro som lyser mest som gangstern McCauley. Men här finns många stora skådisar
deswhip
2017-09-22
Grymt bra och väldigt manlig "a man's gotta do what a man's gotta do" film. Snyggt filmad och bra karaktärer. Det är en kamp mellan huvudkaraktärerna, Pacino som snut och De Niro som skurk, som är extra intressant. Man har sympati för dem båda, de är båda coola, snygga och mycket kompetenta fast på olika sida av lagen. För en gång skull känner de båda huvudkaraktärerna inget hat utan istället en djup respekt sinsemellan. Detta trots att de jobbar/kämpar mot varandra på liv och död, jag önskar att fler filmer kunde använda det här greppet.
2016-10-29
Skådespelarna gör ju bra ifrån sig men själva filmen är bara seg och tråkig.
jep
2016-01-15
Såg om den nu är tvungen att sänka den från från en 5:a till en 4:a, mycket beroende på Pacinos våldsamma överspel. Ska man se en riktigt bra film i denna genre rekommenderar jag Det vilda gänget. Det slår även denna film med hästlängder när det kommer till våld och blodighet.
therion82
2015-11-22
Klassiker med De Niro och alla de andra.