2.7

In the Heart of the Sea

Året är 1820 och besättningen på en valbåt ger sig ut på en sedvanlig fisketur. Men turen visar sig senare vara allt annat än sedvanlig då en kaskelot ger sig på båten och strandar besättningen ute till havs, hundratals mil hemifrån.

Originaltitel In the Heart of the Sea
Regissör Ron Howard
Manus Charles Leavitt
Genre Drama, Action, Thriller, Äventyr, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Chris Hemsworth, Benjamin Walker, Cillian Murphy, Brendan Gleeson, Ben Whishaw, Michelle Fairley, Tom Holland (III), Paul Anderson, Frank Dillane, Joseph Mawle, Edward Ashley, Sam Keeley, Osy Ikhile, Jamie Sives, Charlotte Riley, Donald Sumpter

2021-03-22
Nja. (6/15)
Andreas_
2020-09-20
Väldigt bra film av Ron Howard som sällan gör en besviken, man som bara vet att det alltid kommer vara en stabil och välgjord film när han står bakom kameran och han gör åtminstone inte mig besviken här heller, många bra skådisar som gör sitt yttersta framför kameran som Chris Hemsworth, Cillian Murphy och Brendan Gleeson bland annat, en liten överraskning var att se Tom Holland i något annat än spiderman filmerna, visste faktiskt inte att han ens var med men även han riktigt bra, så en trevlig överraskning som sagt, historien sägs vara baserad på en verklig händelse på 1800 talet då valar jagades för att utvinna olja och där besättningen stöter på en riktigt smart och gigantisk val mer känd som Moby Dick och det blir en spännande äventyrlig historia och en väldigt välgjord film, betyget blir en stark 4:a
2020-07-28
Bygger på den riktiga händelsen om den stora och argsinta kaskeloten. Grundhistorien har man följt, men lagt till rejält med actionscener med valen. Kanske hade blivit tråkigt annars? Men jag tycker man balanserade upp bra med sidohistorien om författaren Melville, action blandat med djup.
finkan
2020-01-10
Riktigt bra
martineden
2018-09-30
[rek. 2] En berättelse om hur berättelsen om Moby Dick föddes. Filmen har många förtjänster, men jag känner att berättelsen om Kapten Ahab och den vita valen är en bättre historia och är mycket mer nyansrik. Filmen är dock helt okej och jag tycker att filmen är kompetent i alla avseenden, manus, regi och skådespel. Tycker dock att cgi-effekterna är ojämna, ibland jättebra, ibland mindre bra. Dock en bra film. 3.
johansjosten
2018-08-20
Svag trea. Kanske t om mycket svag, men förtjänar mer än en tvåa.
deswhip
2018-08-13
Filmen håller sig åt den realistiska sidan och ska alltså föreställa något som skulle kunna var en "true story". Och jag tycker filmen förtjänar betyg 3 om man nu accepterar att den ska vara realistisk, annars kan jag tänka mig att Moby Dick (som jag alltså inte läst) är en fan så mycket häftigare historia. Det är väldigt mycket äventyrsfilm över det hela och karaktärerna är stereotypa som bara den men jag tycker ändå att det är ok. Valen är riktigt mäktig, badass, mycket bra gjort!
Hanness
2018-08-12
Sevärd.
Rele
2018-08-11
En seg men samtidigt en bra film. Regissören har en realistisk tolkning av boken Moby Dick "The Whale ". Jag ger en stark trea.
HerrNenne
2017-10-31
Inte den djupaste filmen men känns som att den håller sig bra mitt i mellan realistisk och spektakulär. Det ger en bra känsla åt hela filmen, även om den ibland är lite långdragen och tappar tempo. Hade nog gillat mer tid på skeppet.