3.1

Headhunter

En tät och spännande thriller om Martin Vinge, en före detta grävande journalist, numera framgångsrik headhunter för näringslivet. Martin blir kontaktad för ett nytt uppdrag; att hitta den nye arvtagaren till Danmarks största rederi och oljeimperium. Uppdragsgivaren är den åldrande ägaren Sieger som inte tycker att sonen lever upp till förväntningarna. Martin tar sig an uppdraget och hittar sina kandidater, men märker snart att han är indragen i en maktkamp som får ödesdigra konsekvenser. Pressen på honom och hans privatliv blir allt större.

Originaltitel Headhunter
Regissör Rumle Hammerich
Manus Rumle Hammerich, Åke Sandgren
Genre 2000-tal, Thriller
Skådespelare Lars Mikkelsen, Charlotte Fich, Troels Lyby, Samuel Fröler, Sami Darr, Andrea Vagn Jensen, Henning Moritzen, David Bateson

Murvel48
2016-02-01
Hygglig story som dock inte vill lyfta. Frågan är varför han ens brydde sig...
mammene
2014-08-23
Spännande med många vändningar och överraskningar, det gillas!
Hypostas
2014-03-31
Stabil dansk genrefilm, med obligatoriska "twists and turns". Stark trea.
Starlette
2014-02-12
Håller med föregående. Hade krävts någon växel till!
2013-09-09
Välskrivet, välspelat, oförutsägbart och småspännande hela tiden. Dessutom ett skitbra soundtrack. Men efter ett tag börjar alltihop liksom trampa vatten, upptrappningen börjar aldrig, och även om det aldrig blir dåligt så känns det som en besvikelse att det aldrig läggs i en växel till. (9-/15)
il_genio
2012-10-29
Första timmen är ruggigt bra, men tyvärr håller den inte riktigt hela vägen men fortfarande en bra film! Mikkelsen är bra som vanligt!

2011-11-30
Bra skådespelare, som alltid när danskarna gör film. Jag hade gärna sett ett mer svulstigt manus, det hela känns lite torrt.

2011-10-12
Stabila skådisinsatser, fotot och musiken av Groth ger allt den där pålitliga känslan av dansk film. Något fattas för att det ska sätta djupare spår i mig, men jag tycker ändå att storyn är riktigt bra - sammantaget glider filmen precis över gränsen för "stabilt".
resegaranti
2010-02-07
Märks att Sandgren har varit i farten. Det är så mycket thriller med hårda finansmän som slänger ur sig häftiga oneliners på löpande band det här att det påminner mest av allt om liknande amerikanska filmer. Tyckte i stort att det var väldigt töntigt, men den är smart gjord och ett på många sätt lysande slut räddade den från en given tvåa. Det finns ett sentimentalt drama i allt också, som är minst sagt insmickrande. Mikkelsen, Fich och Moritzen är helt lysande precis som man kan förvänta sig.