Havet är vårt öde

Överlevande från en brittisk jagare berättar fartygets historia i återblickar när de sitter i en livbåt. Noel Cowards manus bygger på vännen Louis Mountbattens minnen som befälhavare för HMS Kelly.

Originaltitel In Which We Serve
Regissör David Lean, Noel Coward
Manus Noel Coward
Genre Drama, Krig, 40-tal
Skådespelare Richard Attenborough, John Mills, Noel Coward, Daniel Massey, Bernard Miles, Dora Gregory, Joyce Carey, Celia Johnson, Ann Stephens, Kay Walsh, Kathleen Harrison, Penelope Dudley-Ward, Michael Wilding, Derek Elphinstone, Robert Sansom, Philip Friend

2015-01-07
Inledningen av filmen är väldigt snygg i form av visuellt attraktiva krigsscener och foto av dessa. Filmen är också intressant på det sätt den berättar sin historia. De överlevande, hängandes i sidan av en livbåt, från ett skjunkande stridsskepp berättar genom återblickar om uppbyggnad av deras familjer och livet inom flottan. Filmen är som starkast när berättelsen rör sig i kriget medan återblickarna i livet hemma inte känns helt klockrena. Bra är det dock och sevärt. 4-
precineadd
2012-07-15
exceptionell, fängslande, en av de mest minnesvärda krigsfilmer som någonsin gjorts.
Astrojacob
2012-01-01
Väldigt realistisk film som bitvis kändes som en ren dokumentär. Kanske inte en vanlig spelfilm utan mera personliga episoder ur de olika sjömännens liv. Trots allt en av de bättre filmerna om man vill veta mer om andra världskriget ur britternas perspektiv. Solid Fyra med 2 Oscarsnomineringar.
KillerPutte
2010-07-04
(rek.3) Imponerande att den är gjord 1942, och att krigsscenerna trots det håller en förvånansvärd hög nivå. Men efter det tar det stopp, och filmen placerar sig verkligen inte bland de minnesvärda krigsfilmer man har sett under sina 25 levnadsår. Filmen skriker trea.
Rune2000
2009-12-10
En helt ok krigsfilm som inte funkade ända ut och kändes rätt seg i vissa scener. Synd att Noel Coward inte regisserade flera filmer. David Lean har däremot en hel del bra filmer framför sig!
Tonti
2009-05-23
Pressburgerfilmen som tidigare nämnare nämnde är ännu tristare men även denna är lite småtråkig, om än rätt intressant. Vissa partier är bättre men på det hela taget är den lite väl lätt att glömma.
KimEkberg
2009-05-23
helt okej skön men inget exeptionell. Pressburgerfilmen med samma namn är stert mycket bättre, även om den här filmen har en ganska dynamisk öppningssekvens med kanoner som skjuter. Coward var visst en riktig Coward, men han gjorde åtminstone allt i filmen. det var ju bra.
jimmyringo
2009-04-20
Tycker att Lean har gjort bättre filmer. Denna var visserligen mycket realistiskt och bra gjort, men ibland brast ändå mitt engagemang när man fick se alla klyschiga scener från hemmfronten m.m.
kennert
2009-04-05
Har alldeles för mycket propaganda i sig.
goeran
2008-10-05
Ett mycket sevärt och medryckande krigsdrama; visst är det en hel del propaganda i filmen men vad kan man vänta sig med det produktionsåret. Idel stjärnor i de stora rollerna även om det är skeppet själv (HMS Torrin) som egentligen har huvudrollen. Noel Coward är fantastiskt bra i rollen som kapten Kinross liksom Celia Johnson som hans hustru (trots att hon egentligen har en mindre roll). Och John Mills är perfekt i rollen som sjömannen Shorty Blake.