2.9

Haut bas fragile

Musikal. Vi får följa en trio unga kvinnor i dagens Paris under loppet av en sommar. De tre genomgår alla på något sätt en stor förändring i livet; Ninon vill börja ett helt nytt liv och tar ett jobb som mopedbud för att försöka bryta kontakten med sin hallick; Ida som är yngst, har vuxit upp som adoptivbarn och söker nu sin riktiga mamma för att kunna komma vidare med sitt eget liv; Louise lever en sömngångaraktig tillvaro efter att ha vaknat upp ur en fem årig komasömn.

Originaltitel Haut bas fragile
Alternativ titel Up, Down, Fragile
Regissör Jacques Rivette
Manus Christine Laurent, Pascal Bonitzer, Laurence Côte, Jacques Rivette, Marianne Denicourt, Nathalie Richard
Genre Komedi, Drama, Musikal, 90-tal
Skådespelare Laurence Côte, Anna Karina, Nathalie Richard, André Marcon, Bruno Todeschini

KimEkberg
2020-10-29
Den var ju go', men det är svårt att komma ifrån att den är gjord under fel årtionde. Initialt tyckte jag att det var en charmig twist till mysteriumen att allt är så färgat av årtiondet. Men det blir inte riktigt samma sak när en nattklubbsscen har smetig nittiotalsmusik och alla dansar så töntigt. Blir som ett smörigt skimmer över alltihopa, och det känns överlag som att filmen borde vara mycket råare i sin estetik. Med det sagt är det härligt hur den bara tuffar på, och hur persongalleriet rör sig omkring i staden mer eller mindre obrytt om varandra. Fint hur mindre bikaraktärer kan promenera runt i bakgrunden, eller sitta i en bar och ta en öl.
rolemodel
2005-07-17
Vet någon var man kan få tag i en kopia av den här filmen???