Hatchet for the Honeymoon

Psykopaten John försöker återuppliva det förträngda minnet av vem som mördade hans mamma på hennes bröllopsnatt, genom att själv mörda brudar på samma sätt. Men ju närmare han kommer svaret, desto värre blir hans paranoida tillstånd.

Originaltitel Il Rosso segno della follia
Alternativ titel Blood Brides, The Red Mark of Madness
Regissör Mario Bava
Manus Santiago Moncada
Genre Skräck, Thriller, Fantasy, 70-tal
Skådespelare Stephen Forsyth, Dagmar Lassander, Laura Betti, Jesús Puente, Femi Benussi, Antonia Mas

EvilNed
2017-01-05
I de flesta beskrivningar av filmen så återges information som jag inte alls uppfattade genom att se filmen. Att det fanns ett mysterium som protagonisten försökte lösa, t.ex. Undgick mig helt. Väldigt stel och teatralisk, som mycket av Bavas filmer. Snygg, men inte hans snyggaste. Ser hellre en samtida Argento.
Moj
2013-12-14
Snygg men tunn.
2011-08-04
Otroligt snygg i alla avseenden. Miljöer, atmosfär och foto är i absolut toppklass i den här vrickade historien. Även ett bra blandat soundtrack som håller hög klass och sist men inte minst den vackra Dagmar Lassander i en tyvärr alldeles för liten roll. Jag förälskade mig i den kvinnan när jag såg Femina Ridens för ett tag sedan *hehe*. Handlingen är rätt simpel för genren och får stå åt sidan för det visuella vilket inte stör märkbart, jag hade ändå velat ha snäppet mer "skräck" för att ge toppbetyget, men fyran är stark.
2010-09-19
Underbart Snygg Bava rulle!! Storyn är Grym!! Filmen är som ett Vackert Konstverk&Det säger inte Lite!!=Mästerverk...
schramm
2008-11-11
Skum, men bra Bava rulle. Denna film måste ha inspirerat American Psycho både en och två gånger. John och Bateman är väldigt lika. Hatchet i sig är bra, men kanske inte Bavas bästa. Snygg yta som vanligt och ett fint slut höjer betyget något.
Namellak
2008-08-20
Extremt sliskiga stråkar, under förtexterna, gjorde att jag tappade intresset vid första titten. Samma sak hände andra gången. Antagligen är den äckelromantiska inledningsmusiken tänkt som en kontrast mot bilderna, som har en obehaglig underton, men det fungerade inte för mig.
CinemaniaC
2008-08-04
Lite knäpp och annorlunda film, även för att komma ifrån Bava. Men som vanligt i alla hans filmer är den visuellt berikande.
solon
2008-07-21
Har väldigt svårt att förstå varför den här har blivit såpass uppmärksammad bland alla Bavas verk. Efter 13 sedda finner jag den med råge en av hans absolut svagaste produktioner. Väldigt död film över huvud taget, olidligt tråkig vissa stunder.
idd
2007-06-19
egentligen rätt seg, framför allt första halvtimmen men sen blir det knäppt å surrealistiskt nog att jag ska gilla det.. inte bavas bästa direkt men inte en av hans sämsta heller..
peterclash
2006-09-19
Seg, förutsägbar och ojämn, men ändå bra.