3.2

Harry Potter och Fenixorden

Harry återvänder för sitt femte skolår på Hogwarts och upptäcker att merparten av hans lärare och skolkamrater inte vill kännas vid att han faktiskt mött den ondskefulle Lord Voldemort som återvänt. Trolldomsministern Cornelius Fudge, i sin rädsla att förlora makt och sitt jobb till rektor Albus Dumbledore, väljer att ljuga om det inträffade och för att få hjälp med att hålla ett öga på Dumbledore utnämner han en ny lärare i försvar mot svartkonster. Men den nyutnämnde Dolores Umbridges kurs lämnar eleverna okunniga i att försvara sig mot onda svartkonster och de och hela trollkarlsvärlden kan riskera att lämnas försvarslösa och oförberedda. Harry tillsammans med Ron och Hermione försöker lösa situationen.

Originaltitel Harry Potter and the Order of the Phoenix
Alternativ titel Harry Potter 5
Regissör David Yates
Manus Michael Goldenberg
Genre Familjefilm, Äventyr, Fantasy, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Daniel Radcliffe, Emma Watson, Rupert Grint, Michael Gambon, Robbie Coltrane, Alan Rickman, Maggie Smith, Imelda Staunton, Matthew Lewis, Evanna Lynch, Bonnie Wright, Gary Oldman, Robert Hardy, Tom Felton, Jason Isaacs, Helena Bonham Carter, Ralph Fiennes

Albion
2022-10-04
Äventyret blir mörkare men också lite rörigare. Tappar dessutom lite av den ursprungliga charmen. Men visst är det fortfarande underhållande. Betyget blir en stark 3;a, 3+
2022-01-19
Hatar Harry Potter!!!
päronanton
2018-12-23
Älskar Harry Potter!!!
fridenpaden
2018-07-22
Tyvärr den sämsta filmatiseringen av de fem första böckerna. Jag säger inte att det borde vara femte boken som skulle ha filmatiserats som två filmer men jäklar var man har hackat och slajsat originalet. Nu känns det bara larvigt när de försöker få in så mycket som möjligt av bokens handling men tappar både det senitimentala i de dramatiska scenerna och det spännande i de slutgiltiga actionscenerna. Och den där jäkla sista kommentaren av Harry Potter! Det är ju inte det som är skillnaden mellan HP och Voldemort. Nä. När kommer remaken?
Jamesa
2018-07-22
Ok och underhållande för stunden, utan att för den delen vara särskilt bra egentligen. Saknas något.
supermancover
2018-04-27
Luna <3 Femte boken är en av mina favvisar i serien, men femte filmen lever inte riktigt upp till den. Men det är ganska lätt att räkna ut varför. Femte boken är den absolut längsta (1001 sidor) och femte filmen är bland de absolut kortaste - naturligt har de skippat stora delar av boken. Förstår varför, men ändå synd.
gjoob
2018-04-16
Häftig slutstrid men allt som allt känns det som bara ännu ett avsnitt i serien, varken mer eller mindre.
AngelsDiary
2018-03-29
En lätt 4a pga humorn.
dafreakish
2017-02-10
Höjer betyg efter omtitt. Onödigt hårt att ge den en tvåa då den slår flera av filmerna i serien.
foppa99
2016-11-03
För mig e filmen svagast i serien