3.5

Härifrån till evigheten

I denna epokgörande film som utspelar sig på en militärbas kolliderar passion och tragedi, medan den ödesdigra dagen 1941 närmar sig. Menige Prewitt är soldat och tidigare boxare som mainpuleras av sina soldatkamrater och överordnade. Hans vän Maggio försöker hjälpa honom men har egna problem att brottas med. Sergeant Warden och Karen Holmes spelar ett farligt spel som älskande i en förbjuden kärleksaffär. Alla dessa liv kommer att förändras för alltid då deras öden tar en ny vändning under det japanska angreppet på Pearl Harbour.

Originaltitel From Here to Eternity
Regissör Fred Zinnemann
Manus Daniel Taradash
Genre Drama, Romantik, Krig, 50-tal
Skådespelare Burt Lancaster, Donna Reed, Frank Sinatra, Montgomery Clift, Deborah Kerr, Ernest Borgnine, Philip Ober, Mickey Shaughnessy, Harry Bellaver, Jack Warden

Skapad 2019-11-11 av cineasten89
Helt i svartvitt, med geniala och hett skådisar i huvudrollerna... Vad kan man annars vänta sig? Härifrån till evigheten är en av dom största filmklassikerna, och precis som klassikern Gudfadern...   Läs mer »

2017-08-03
Minns den som väldigt bra.
RustyFilm
2016-12-07
Ett melodramatiskt drama i krigsmiljö (andra värdskriget). Miljön är Pearl Harbor, Hawaii. Filmen fick åtta stycken Oscars 1953 bl.a. för bästa film och det är inte svårt att förstå för det här är bra. Har tidigare sett det här på DVD och TV. Nu en Blu-ray utgåva och det höjer nöjet att titta på den här klassikern.
2016-06-01
Jag tycker filmen börjar väldigt bra och etablerar karaktärer, miljö och konflikter riktigt väl. Hur attacken mot Pearl Harbour hänger över filmen bidrar till en extra nerv och spänning. Men det dröjer inte länge innan det hela utvecklas till banala och patetiska plattityder. Kärleken till armén, amerikanskt flaggviftande, slutshaming och andra budskap filmen för med sig är inget som tilltalar mig. Att flera av karaktärerna är så jävla korkade gör inte saken bättre. Svag tvåa.
KimEkberg
2015-01-18
har sina stunder, men hade förväntat mig mer sinnrikheter från Zinneman. de rullar ju inte i sanden vidare alls länge. fina skådisinsatser, och snyggt filmhantverk. en obehaglig grej är känslan av revanchlusta som väcks hos den mest pacifistiska åskådaren när clift blir mobbad och sedan får chansen att slåss. lite samma dunkla hämndbegär som väcks av att cykla förbi moderaterna eller sverigedemokraternas valbås på stan.
2015-01-04
Scenen med Burt Lancaster och Deborah Kerr rullandes runt på stranden var min enda tidigare koppling till denna film. Nu när jag sett klart filmen så ser jag inte storheten med denna film. Jag uppskattar skådespelarna och deras prestationer men ärligt talat tycker jag själva handlingen bara puttrar på ändra fram till det återstår ca 20-25 minuter av filmen. Först då bjuder filmen på konflikter som fascinerar och skapar en intensivitet. Tyvärr är det då för sent. 3-
emilstjernholm
2014-02-19
En klassiker vars rykte vilar på ett gäng ikoniska scener. Visst blixtrar det till stundtals, ex. Lancaster är en förstklassig skådespelare, men i det stora hela känner jag mig ganska oengagerad. Framförallt kärlekshistorierna känns ytliga.
Phoenix1
2014-01-19
Den har tyvärr åldrats även om det finns fina stunder.
Ful_fisk
2012-05-14
Rätt bra militärskildring, om än lite väl macho. Hade sina stunder, även ifall jag inte direkt skulle gett den åtta oscar-statyetter...
mammene
2012-01-28
En intressant tid att göra film på. Snyggt foto och det känns som om skådespelarna tar sina roller på allvar och det blir därför väldigt bra genomfört. Scenen på stranden är väldigt vacker. Sedan blir man ju upprörd över detta pöbelbeteende och fundersam över att det finns och har funnits sådana idioter som bara hänger på utan att tänka själva. Så det var befriande i denna film att det fanns motsatsen också. Stark trea!
Tonti
2010-12-27
En sevärd men i ärlighetens namn en smula slätstruken film som fungerar väl som lite halvslö matinétittning.