2.7

Happy Birthday to Me

Virginia är en mycket framåtsträvande student, en av de bästa i den privatskola hon går i. Strax före hennes 18-årsdag mördas hennes vänner en efter en på ett mycket brutalt sätt. Virginia börjar misstänka att hon själv är den skyldige och att hon begår dessa mord under sina konstiga blackouter som hon lider av efter att ha varit med i en olycka ett år tidigare.

Originaltitel Happy Birthday to Me
Regissör J Lee Thompson
Manus John Beaird, Timothy Bond, Peter Jobin, John C W Saxton
Genre Skräck, Mysterium, 80-tal
Skådespelare Melissa Sue Anderson, Glenn Ford, Lawrence Dane, Sharon Acker, Frances Hyland, Tracey E Bregman, Jack Blum, Matt Craven, Lenore Zann, David Eisner

henrikj
2021-07-03
Stor besvikelse. Alldeles för seg.
amam
2017-06-04
Stark tvåa. Jag är ganska kluven till slutet.
GrandMaster_E
2017-03-19
Schysst slasher som jag aldrig hört talas om innan jag började lyssna på eminenta podden Vargtimmen.
ItalyErik
2017-02-05
Som andra påpekat - för lång. Hade tjänat på att klippas ner med en kvart eller så. Annars stabil slasher från det gyllene slasher-året 1981.
Mr_v
2016-12-24
Den är lite lång, men ändå stabil rakt igenom. Kompetent regi. Slutet är ju bara för härligt. Gillar man slashers är den ett måste.
filmfreak1
2014-04-19
Inte alls bra, slutet är både de sämsta och de bästa med filmen.
Malfunction
2013-10-06
Ruggigt välgjord slasher som håller momentum rakt igenom. Förtjänar absolut ett bättre rykte!

2013-05-20
Omöjligt att ge den ett rättvist betyg om man ser den för första gången idag. Den här typen av filmer är beroende av det aktuella samhällsklimatet gällande moral och etik. Melissa Sue Anderson, söt och oskyldig, var på den här tiden den sista skådisen folk kunde föreställa sig i en skitig slasher-rulle och bara av den anledningen fick filmen ett extra spänningsmoment. Lågbudget-rysare som denna är beroende av snacket kring filmen och därför blir det omöjligt att ge den ett rättvist betyg 2013 eftersom den här filmen är helt bortglömd.
Kimchi
2013-03-17
Seriöst filmtipset rek. 2:a? Det här är en pärla
henkkkaa
2012-05-27
Enligt mig en av de allra bästa slasherfilmerna, och jag har sett de flesta. Uppfinningsrika och underhållande mord, Spänningen upprätthålls genom hela filmen fram till det tuffa slutet.