2.4

Hanteringen av odöda

Tre familjer upplever det obegripliga under tre intensiva varma sommardagar i Oslo. Ett märkligt elektriskt fält uppstår och stadens invånare drabbas av kollektiva migränanfall; TV-apparater, glödlampor och elektronik går sönder, och plötsligt är allt över. Förutom en sak: händelsen har återupplivat nyligen avlidna.

Originaltitel Håndtering av udøde
Alternativ titel Handling the Undead
Regissör Thea Hvistendahl
Manus Thea Hvistendahl, John Ajvide Lindqvist
Genre Drama, Skräck, Mysterium
Skådespelare Renate Reinsve, Anders Danielsen Lie, Bahar Pars, Bjørn Sundquist, Jan Hrynkiewicz, Bente Børsum, Olga Damani, Inesa Dauksta, Kian Hansen

Freeko
2024-01-30
Jag känner mig fortfarande kluven till den här filmen, nästan en vecka efter jag såg den. Jag upplever i det här fallet som något mindre bra. Fotot är fantastiskt men storyn känns inte angelägen om att få bli berättad. Det ska sägas att jag inte läst boken som säkert ger en helt annan känsla, så som det brukar vara. Men om verket ska stå för sig självt, är det synd att filmen har en så vacker fasad med så fattigt innehåll. Sorg i samband med att döden inträffar är ett tema som de flesta vuxna människor har någon erfarenhet av. Jag tror att filmen underskattar detta faktum.
Ful_fisk
2024-01-29
Jag har aldrig läst John Ajvide Lindqvist men detta är den tredje filmatiseringen jag ser och jag kan nog säga att jag verkligen inte tycker om hans verk. Låt den rätte komma in var otroligt snygg men jag hade svårt för storyn, Gräns tyckte jag inte om alls och så har vi nu den här som jag tyckte var bland det tråkigaste jag sett. När jag ändå är inne på Lindqvists resumé; skriver karln bara en typ av historia om och om igen? Låt den rätte komma in var en vampyrhistoria, fast som ett drama i en realistisk miljö, Gräns var trolldrama i en realistisk miljö och här har vi zombiedrama i en realistisk miljö. Och 2023 är detta med att ta ett koncept från genrefilm och göra realistiskt drama av det knappast särskilt originell längre heller. Än värre är att filmen är så monumentalt tråkig. Hela den långa, tröga inledningen gör inget för att engagera, det är mest bara segdragna bilder av en gubbe som äter skinka eller går över en innergård och liknande. När märkliga saker börjar hända har filmen redan tappat mig. Det kändes som att jag tittade på en sådan där kortfilm av några som fått stipendie från något Moving Sweden-skräckfilms-paket, fast utdragen till oändlighet. Jag fick påminna mig själv om att det faktiskt var tre riktigt välbekanta skådespelare i huvudrollerna, för det kändes som ett sådant jäkla bakgårdsprojekt. Outhärdlig. Det var länge sedan jag satte en etta, men nu är det dags igen.
JD
2024-01-26
En besvikelse. Romanens berättelse är en romantisk-gotisk historia om än i nutidsdräkt. Filmens väldigt strama och kyliga estetik är skickligt genomdriven men funkar inte för en historia om starka känslor av förlust och sorg. När även de levande agerar som om de är nästintill döda blir det ingen dynamik och historien förlorar mycket av sina poänger.