3.4

Hans son på galejan

Willie är den tafatta sonen till den hårde kaptenen Steamboat Bill. När Willie kommer på besök från universitet bestämmer sig pappan för att göra en man av sin son.

Originaltitel Steamboat Bill, Jr.
Regissör Charles Reisner, Buster Keaton
Manus Carl Harbaugh
Genre Komedi, Familjefilm, Romantik, Stumfilm, 20-tal
Skådespelare Buster Keaton, Tom McGuire, Ernest Torrence, Tom Lewis, Marion Byron

2024-03-30
Värdelös humor, men slutminuterna är åtminstone spektakulära.
2022-01-16
Blev lite besviken första gången jag såg denna då den inte alls var lika vild och energisk som Keatons andra, utan mer underfundig, stillsam och relationsbaserad. Extra lustigt med tanke på att den faktiskt innehåller hans mest berömda stunt. Idag var jag beredd på det stillsamma och uppskattade filmen klart bättre. Men visst är det ändå i den halsbrytande finalen där filmens plats i historieböckerna skrivs. Inte en av Keatons bästa, men nog ska den ha sin fyra i alla fall.
quelnightmare
2021-12-09
Buster Keaton restaurerad och tillbaka på duk är alltid välkommet.
hsimpson
2020-10-08
Sömnpiller tills det blir storm, då blir det åka av. Men det är så dags då...
myslas
2016-01-09
Visst är det den sista kvarten som är mest minnesvärd här men jag tycker det finns flera moment fram till dess som bjuder på bra komik. Inte alls så seg som en del gör gällande och det är svårt att inte tycka om Busters lite otursförföljda figur.
2015-10-29
Trist och intetsägande film fram till sista kvarten som är grymt imponerande om man tar den för vad den är; action från 20-talet. Buster drar givetvis av ett par coola stunts, men jag skulle nog hellre rekommendera någon Keaton-kavalkad på youtube, eller ännu hellre en rejäl snabbspolning på en knapp timme, än att ta sig igenom hela denna film. (6+/15)
2015-02-04
Tycker inte alls den bjuder på samma charm och fartfyllda känsla som dom övriga filmer jag sett med Keaton. Stormscenerna i slutet är bitvis helt makalösa men vägen dit är rätt småtråkig faktiskt. Blir inte mer än en slätstruken trea som helhet.
sunvalley
2014-11-30
Jag hade väntat mig en ångbåtstävling och är lite besviken, men stormscenen i slutet kompenserar en aning. Bra Keaton, men inte en av de bättre.
-Daulig-
2014-01-03
Många imponerande stunts under den sista kvarten! Annars är det sannerligen ingen av hans bättre filmer.
Bandersnatch
2013-02-24
Seg i starten, men när vinden börjar blåsa efter ungefär halva filmen blir det andra bullar. Grymma stunts och typ allt ser ut att göra skitont.