2.6

Hannibal Rising

Filmen berättar om en ung Hannibal Lecter i tre olika faser från hans barndom i Litauen till de tio åren han spenderade i England och slutligen till hans tid i Ryssland innan FBI agenten Will Graham tar fast honom.

Originaltitel Hannibal Rising
Alternativ titel Young Hannibal: Behind the Mask
Regissör Peter Webber
Manus Thomas Harris
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Rhys Ifans, Gong Li, Kevin McKidd, Ingeborga Dapkunaite, Dominic West, Richard Brake, Marek Vasut, Gaspard Ulliel, Marko Igonda, Denis Ménochet, Ivan Marevich, Aaron Thomas, Charles Maquignon, Helena Lia Tachovska, Lana Likic, Petra Lustigova

Skapad 2019-12-19 av kountsiro
I ”Hannibal Rising” får vi följa Hannibal Lecter (tidigare känd som ärkepsykopaten från filmerna ”När lammen tystnar” (1991), ”Röd Drake” (1986 och 2002) och ”Hannibal” (2001)) från ha...   Läs mer »

Dele
2021-10-13
Börjar ganska oengagerande men lyfter sig efter ett tag när bakgrunden är avklarad och trådarna knyts ihop. Då blir en del partier t.o.m. engagerande. Ett lite mer lågmält berättande istället för den spekulativa presentationen hade mer lyft personen Hannibal och gjort filmen gott. Men, han finns ändå där och att man i alla fall har bemödat sig att skapa en röd tråd räddar en svag betygstrea.
2018-01-23
Svårt att sätta betyg men landar på en trea.. Det finns ju mycket sämre filmer...
Zingostar
2017-10-25
Faller något på att skådisen som spelar Hannibal är ganska träig och föga trolig som Hannibal. Annars en makaber mordorgie där man kanske ändå inte riktigt förstår hur Hannibal blev den psykopat som han senare blir. Ändå tllräckligt många bra scener för att räcka till en trea.
NoWireHangers
2017-07-14
Några av mordscenerna är ju lite festliga men i övrigt är det mest ointressant och ganska segt och väldigt osannolikt.
RustyFilm
2016-12-11
Idén med att följa Hannibal Lectors uppväxt och försöka förklara den intressanta och skrämmande karaktär som han utgör är än bra idé om man nu vill suga ut det sista i Hannibal konceptet. Tyvärr blev det nu inte så bra som det borde kunna bli detta beroende på flera orsaker, inte minst på valet av huvudrolls innehavare.
mrHL
2016-11-27
Den här filmen är lite som att läsa Nietzsche om man är helt ointreserad av filosofi och lyrik.
2016-10-21
Asdålig!
Keckesgosse
2016-10-10
Bedrövligt dålig film. Skitkassa dialoger med uruselt skådespeleri.
cannibalrice
2016-03-05
Ugh, snacka om att såga av Hannibal-franchisen vid fotknölarna. Riktigt uselt.
2016-02-20
Min respekt för Thomas Harris som författare sjunker ganska rejält med den här. Filmen i sig är inte alls dålig, men som del av karaktären Hannibal Lecter funkar det inte alls lika bra. Oerhört ojämnt där jag framförallt tycker "romansen" är helt malplacerad på alla sätt och vis. Ändå helt okej film.