Han som måste dö

I en grekisk by under den turkiska ockupationen sätts passionspelet upp av invånarna. Gränsen mellan spelet och verkligheten bryts ner allt eftersom när fattiga flyktingar kommer till byn.

Originaltitel Celui qui doit mourir
Alternativ titel Colui che deve morire, Sarakinas eldar
Regissör Jules Dassin
Manus Jules Dassin, Ben Barzman, André Obey
Genre 50-tal, Drama
Skådespelare Jean Servais, Carl Möhner, Grégoire Aslan, Gert Fröbe, Teddy Bilis, René Lefèvre, Lucien Raimbourg, Melina Mercouri

mattarello
2011-11-27
Nikos Kazantzakis roman "Den eviga vandringen uppåt" som den här filmen har som förlaga gjorde ett enormt stort intryck när jag läste den för ett halvår sedan och jag har därför svårt att inte tänka på den nu när jag ska kommentera mister Dassins filmatisering. Filmen är relativt trogen romanen (det finns till och med exakta citat på sina ställen) men jag känner att något saknas. Bokens djup och mustiga persongalleri gör sig inte på filmen och det blir därför lite stelt och ytskrapande emellanåt. Men jag ska inte vara så kinkig för "Han som måste dö" är ändå välgjord och innehåller många fina scener. Särskilt slutet är riktigt riktigt bra. Det får bli en stark trea.
KimEkberg
2008-09-02
Jag tycker att den var bra och lagom skämtsam för att kunna vara skarp och precis på det rent allegoriska planet utan att kännas för pretto. Intressant våld och revolutions-spekulation. Historien om Jesus är full av poänger och tål att genomarbetas om och om, det är något visst med övertygelse och martyrskap på film. Dessutom är det en mycket bildskön rulle.
AndreaFurberg
2008-09-02
inte såå kul.
Tonti
2008-09-01
Bra men kunde gjorts skarpare och mer precist.