3.4

Hämndens timme

Den äldre revolvermannen Jimmy Ringo är trött på att döda. Men han utmanas ständigt av yngre förmågor som vill bli berömda.

Originaltitel The Gunfighter
Regissör Henry King
Manus William Bowers, William Sellers
Genre Western, Drama, 50-tal
Skådespelare Gregory Peck, Helen Westcott, Millard Mitchell, Jean Parker, Karl Malden, Skip Homeier, Anthony Ross, Verna Felton, Ellen Corby, Richard Jaeckel

BjörnBandhund
2021-11-28
En tidig revisionistwestern - mycket stabil. Men jag tycker tyvärr inte att utförandet är så påhittigt - de går mest från en scen till en annan, och jag saknar passande musik. Det är istället manus och skådisar som imponerar. En bra western men ingen riktig höjdare alltså. 3+/5
goeran
2020-09-10
Henry Kings The Gunfighter från 1950 är en välgjord psykologisk västernfilm om revolvermannen Jimmy Ringo (men med liten förankring i verkliga historiska händelser). Den som bär upp filmen är givetvis Gregory Peck i rollen som Jimmy Ringo men även Millard Mitchell som sheriff Mark Street är riktigt bra. Betyg 3
KimEkberg
2018-10-16
härligt hudnära och sammanbiten realtidsvästern som dekonstruerar machoromantiken på ett beundransvärt sätt.
Tonti
2018-10-05
Oändligt sorglig och också vacker. Fångar fint stämningen i småstaden och Peck gör ju sin bästa insats ever. En riktig höjdare.
2016-09-02
Stabilt! Kul att se en western med "djup och känslor" utan någon som helst mesighet eller sliskighet. Bra story - enkel men samtidigt komplex. Nästan lite kammarspelskänsla över det hela, och stora delar i realtid. (9-/15)
Powha
2014-11-06
Fan så fint!
Larsman
2012-11-29
I kombination med Dylanlåten Brownsville Girl blir det hela oerhört mäktigt

2008-10-11
Fungerar, Peck är min hjälte.
Rele
2008-07-14
Gregory Peck är bra som alltid och han lyfter betyget till en stark trea.
Czechflash
2008-07-08
En mycket bra västern som har fina prestationer av främst Peck, Mitchell och Malden. Dessa tre utgör kärnan för filmen och det mesta kretsar runt dem. Inte så mycket action, men hela tiden genomtänkt och intressant. En liten klassiker, trots att den inte är så känd.