3.2

Hämndens skugga

Film noir. Lt. Diamond beordras att avsluta sin bevakning av den misstänkte maffiabossen Mr. Brown eftersom det kostar för mycket och inte ger några är resultat. Diamond gör ett sista försök att finna bevis mot Mr. Brown genom att gå till hans flickvän Susan Lowell.

Originaltitel The Big Combo
Regissör Joseph H Lewis
Manus Philip Yordan
Genre Film-Noir, Kriminalare, Drama, 50-tal
Skådespelare Cornel Wilde, Richard Conte, Jean Wallace, Brian Donlevy, Lee Van Cleef, Ted de Corsia, Robert Middleton, Earl Holliman

Albion
2022-12-21
Ett gott hantverk men utan att imponera i vare sig manus eller utförande. Betyg en svag 3;a, 3-
tommie
2022-02-08
Jean Wallace drar tyvärr ner den här filmen rejält. Hon är extremt platt som skådespelerska tyvärr.
ItalyErik
2022-01-05
Mycket bra film noir med alla klassiska ingredienser.
KimEkberg
2021-03-04
Mycket bra och rigorös. Det gör hela skillnaden för noir-världen när man lägger så mycket kärlek i detaljerna. Stämningsfull, orädd och nyanserad. och rolig.
hsimpson
2021-02-20
Lite väl plump för att det ska bli bra. Och lite för ambitiös för att vara charmigt B.
myslas
2020-11-29
En trevlig noir utan att handlingen står ut på något sätt. Dess stora styrka är dess karaktärer, särskilt Richard Conte, Lee Van Cleef och Earl Holliman som bad guys. John Hoyts försök att prata svenska är inte så illa heller. Stark trea.
goeran
2019-04-19
Joseph H. Lewis The Big Combo från 1955 är film noir när den är som bäst; dramatisk handling, rapp dialog och helt lysande närmast fulländat svartvitt foto. Bland skådespelarna märks särskilt Richard Conte; han är som klippt och skuren för rollen som maffiaboss.
Tonti
2018-11-18
Extremt stylish film, och man börjar ju fatta att John Alton på foto betyder ungefär lika mycket som vilken regissör som står bakom när det kommer till noir. Det här är liksom på en nivå att den råa skönheten i bilderna är helt oantastligt mästerlig. De två sekvenserna som involverar hörapparaten är ju också outstanding. Sen finns det andra filmer i genren som har mer att säga och överraskar mer i och för sig.
2018-03-23
Riktigt hårdkokt crime Noir med elaka gangsters. fr. a Mr Cleef. Satans hårding i denna.& Klassiskt snut porträtt. Och nervsvaga kvinns. Är väl inget mästerverk egentligen. Men håller intresset uppe. Ändock"
Bomkia
2017-06-28
Nästan för melodramatiskt, men jag gillade verkligen Richard Conte som den onde Mr Brown. 3+