3.3

Hämndens ögon

En banktjänsteman blir rånad under pistolhot i sin bank. Lyckligtvis för honom har han fått ett tips om att detta kommer att ske. Han har därför fört över det mesta av pengarna till sitt eget konto och endast lämnat en liten summa åt rånaren. När rånaren förstår att han blivit lurad, börjar en kamp om att försöka överlista varandra.

Originaltitel The Silent Partner
Alternativ titel L'Argent de la banque
Regissör Daryl Duke
Manus Curtis Hanson
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 70-tal
Skådespelare Elliott Gould, Christopher Plummer, Susannah York, Michael Kirby, John Candy

philipmarlowe
2015-04-03
Riktigt korkad film, liksom huvudkaraktären som rätt mycket påminner om Mr. Bean. Plummer (boven) är kanske det enda lyckade elementet. Själva idén är dock ganska bra, men det är inte trovärdigt genomfört.
qosmio
2010-04-16
gränsar till en fyra
Hypostas
2010-04-11
Riktigt mysig och sevärd film! Skön stämning och lagom tempo.
Gröne_Orm
2009-09-30
Småtrevlig pseudo-heist-rulle. Plummer är hård, Gould är rätt bra, och det är kul att se en ung John Candy skymta förbi.
misterchips
2008-03-04
Sagolik amoralisk underhållning à la New Hollywood om en försagd banktjänsteman (Gould) som tar tillfället i akt när banken blir rånad - och snuvar rånaren (Plummer) på bytet! I takt med att fler och fler gränser överskrids och i vissa fall helt suddas ut så upptäcker han nya, oanade sidor hos sig själv - sidor som gör honom mer och mer populär och helt olik den grå kontorsråtta han började som.
Bomkia
2007-12-17
Remake av danska filmen "Tänk på ett tal" från 1969 (både den filmen och denna bygger på romanen "Tänk på ett tal"). Gould är riktigt duktig i huvudrollen och Plummer är fint sliskig. Men som de flesta säger, det är lite långa transportsträckor och historien sjabblas bort lite. 3+
Andy_B
2007-06-04
Gould är ju fantastisk...och det finns några riktigt kvicka dialoger och smarta ögonblick. Men som helhet inte riktigt tajt.
Czechflash
2007-05-26
Hade förväntat mig mer, men Elliott Gould och Christopher Plummer spelar bra mot varandra. Filmen har en bra grundidé och får till ett par bra och smarta scener, men utöver det är det mest transportsträckor för att fylla ut tiden. Synd, för den har potential.
NHL
2007-05-26
Filmens handling är lovande och den hade potential att vara riktigt bra. Tyvärr dribblar den bort sig med lite för mycket romantik och snack. Gould är alltid kul och se med sin lite nonchalanta/laidback attityd. Inget man ser om, dock värd en titt.