2.5

Hämndens herre

En fejd mellan en boskapsman och en fårägare resulterar i att Connie Dickasons make dör. Hon tar över gården och hyr in folk att hjälpa henne. De inhyrda personerna är dock inte vänner med mannen som stod bakom Connies makes död; Frank Ivey. Ivey slår tillbaka genom våld och sabotage, men Connies inhyrde förman, Dave, tänker slå tillbaka helt lagligt, något medarbetarna finner olustigt.

Originaltitel Ramrod
Regissör André De Toth
Manus Jack Moffitt, C Graham Baker, Cecile Kramer
Genre Western, Film-Noir, 40-tal
Skådespelare Joel McCrea, Veronica Lake, Don DeFore, Donald Crisp, Preston Foster, Arleen Whelan, Charles Ruggles, Lloyd Bridges, Nestor Paiva, Ray Teal, Houseley Stevenson, Robert Wood, Ian MacDonald, Wally Cassell, Sarah Padden, Trevor Bardette

Tonti
2021-12-16
Dunkel psykologi och knepiga karaktärer i denna snygga men lite ojämna western. Enskilda sekvenser är helt klart bättre än helheten.
goeran
2021-08-25
André De Toths noir western Ramrod från 1947 är inte alls oäven (även om den inte är lika bra som Day of the Outlaw från 1959); snyggt foto och Joel McCrea och Veronica Lake fungerar bra i huvudrollerna. Betyg 3.