3.6

Hämnden är min

Om en katolsk seriemördare som dödar för att hantera förhållandet till sin far och hustru. Det blir en resa genom Japan där driften att dämpa sin ånger och sitt hat driver hustru, fader och mördare till ständigt nya konflikter om moral och religion.

Originaltitel Fukushû suruwa wareniari
Alternativ titel Vengeance Is Mine, Fukushu suru wa ware ni ari
Regissör Shohei Imamura
Genre 70-tal, Drama, Thriller
Skådespelare Mitsuko Baisho, Ken Ogata, Rentarô Mikuni, Mayumi Ogawa, Nijiko Kiyokawa

-kakihara-
2015-03-22
Sinnessjukt, har jag sett denna film och tyckte det var en fyra? Tror det, men vet fan inte säkert. Känns som att det är så, men osäker. Måste se om den, sätter en fyra så länge och går efter min intuition.
Ful_fisk
2014-10-04
Stark japansk seriemördarskildring med en lite deprimerande känsla över sig. Välgjord och fascinerande, dock lite för lång och för många sidointriger.
myslas
2013-08-14
Obehagligt och fullständigt galet. Känns lite väl lång och ojämn, men det känns även som en film som kan växa med tiden när man fått bearbeta den lite grann. Men för tillfället landar betyget på en trea.
Sznax
2013-04-13
Väldigt intressant film som med vackra drag skildrar ett Japan vid gränslandet. Den sepiafärgade scenen vid ålfarmen är helt magisk. Tyvärr saknas den kvaliteten lite för mycket från resten av filmen. Inledningen är väldigt bra men resten av filmen blixtrar endast till. Som karaktärsstudie är den riktigt bra men det känns ibland som att det tas in lite för mycket. Betyg 6.8
TheJack
2013-03-24
Det är verkligen fint att Imamura riktar kameran mot samhällets utstötta. Han klär av världen; blottar dess misär och smutsighet. Och han gör det utan att döma och utan att ge några svar. Istället får man söka efter dem. Tills man inser att det är meningslöst - precis som mördarens resa. Är man inte opepp på livet innan man ser den här filmen, så är man det efteråt. Dessvärre har Imamura en tendens att vara både ganska litterär och odynamisk, vilket är synd.
Ragatan
2012-11-06
Bra film, filmtipset beskrivning är åt helvete dock.
Mikka
2012-02-08
Mycket välgjord film som känns bra mycket modernare än -79. Ganska lång, men väldigt intressant. 3+
Moj
2011-10-01
Bra men för lång. Slutscenen muppar också till filmen lite.
PeterBeer
2010-09-09
Helt otroligt bra. Tycker inte beskrivningen är korrekt iaf inte ur den vanlige filmtittarens perspektiv.
solon
2008-07-12
Svårsmält, men har växt kraftigt bara under det senaste dygnet. Imamura kan verkligen skapa träffsäkra karaktärer, även om det var snäppet vassare i Ålen.