3.3

Hämnd ur det förflutna

John Russell förlorar sin familj i en tragisk olycka. Han flyttar då ifrån sitt hem in i ett hus som stått öde i 12 år. Det börjar hända mystiska saker, och när John tar reda på husets förflutna får han veta dess mörka hemlighet...

Originaltitel The Changeling
Regissör Peter Medak
Manus William Gray, Diana Maddox
Genre Thriller, Skräck, Mysterium, 80-tal
Skådespelare George C Scott, Melvyn Douglas, Trish Van Devere, Jean Marsh, John Colicos, Barry Morse, Madeleine Sherwood, Helen Burns, Frances Hyland

Skapad 2019-11-16 av billybob
Vilken nostalgitripp! John Russell förlorar sin familj i en tragisk olycka. Han flyttar då ifrån sitt hem in i ett hus som stått öde i 12 år. Det börjar hända mystiska saker, och när John ta...   Läs mer »

Robkiller
2023-04-27
Riktigt seg, men finns väl en handling här någonstans som gör det lite intressant.
ZoIX
2023-03-03
Smakfullt med bra driv rakt igenom.
henrikj
2022-01-17
Väldigt stark första halva men sen pyser tyvärr luften ut. Trean räddas av George C Scott som ju är riktigt bra i vanlig ordning.
ItalyErik
2021-09-02
Perfekt skräckfilm!
gjoob
2018-01-14
Försynt mysskräck som nätt och jämnt lyckas hålla intresset uppe i 115 min.
BrutusBeefcake
2016-09-16
Har defintivt sina stunder och då är det riktigt obehagligt. Seansen är helt klockren ur ett skräckperspektiv. Men det går lite väl lång tid mellan topparna och historien bakom det hela är lite småtråkig tyvärr. (8/15)
amam
2016-06-12
Svag trea. Snygga miljöer och en traditionell spökhistoria. Man får det man väntar sig i stort sett.
Diazepam
2016-04-12
Såg den igår, tyckte den va riktigt bra faktiskt. Inte massa överdriven skit och en gedigen produktion och en bra story. Inte många rysare/thrillers med spöktema som får över 3+ men denna får det. Se den.
Merwinna
2016-01-18
En av de bästa spökhusfilmerna. Precis så här ska det vara: ett mysterium att lösa där man gradvis får ta del av ledtrådarna, mystiska rum och saker att upptäcka i huset, en kuslig, krypande känsla av att spöket är i närheten... men man får inte se det för tidigt. Får man se spöket för tidigt och för mycket, så vänjer man sig och tappar intresset för filmen. Det är en ovanligt intelligent, intressant och nyanserad historia för att vara en skräckfilm. Jag gillar även att det är en man i mogen ålder som leder undersökningen, och inte det vanliga tonårsgänget eller unga familjen. Det blir mycket mer seriöst och trovärdigt med en mogen man i huvudrollen, än med unga flickor som springer runt i minimal klädsel och skriker!
EvilNed
2015-10-13
Haha, jag vet faktiskt inte varför alla verkar gilla denna filmen. Jag tyckte det var väldigt roligt att huvudkaraktären bosätter sig i världens största slott som helt uppenbart spökar men det tar honom så extremt lång tid att komma till den insikten att man snarare sitter och småskrattar åt alla scener när han rycker lite på axlarna efter att ett fönster spontant går sönder eller att något enormt högt ljud slamrar någonstans i huset.