Hammett

Författaren Dashiell Hammet blir motvilligt indragen i ett fall rörande en försvunnen kinesisk flicka av sin gamle kollega från Jimmy.

Originaltitel Hammett
Regissör Wim Wenders
Manus Dennis O'Flaherty, Ross Thomas (I), Thomas Pope
Genre Kriminalare, Mysterium, Film-Noir, 80-tal
Skådespelare Frederic Forrest, Peter Boyle, Marilu Henner, Lydia Lei, David Patrick Kelly, Roy Kinnear, Elisha Cook jr, R G Armstrong, Jack Nance, Richard Bradford, Michael Chow, Elmer Kline, Sylvia Sidney, Samuel Fuller, Hank Worden

Dele
2016-04-05
Stilistisk och hårdkokt deckare. Hyfsat underhållande.
BrutusBeefcake
2013-09-20
Frederic Forrest är riktigt bra, däremot så når tyvärr inte filmen upp till de höjder som dess föregångare når. Men helt okej och ganska mysig historia som dock aldrig rycker tag ordentligt i en. Stark tvåa.
KimEkberg
2006-12-13
Stor underhållning. Läcker noirpastish som dessvärre urvattnas lite mot slutet.
Minik?
2006-09-18
Snygg. Gillar den.
jep
2006-02-05
Oengagerat staplande av noirklichéer.
jlam
2006-02-04
Skön och stämningsfull hyllning till de gamla noirfilmerna. Atmosfären är helgjuten och Frederic Forrest är perfekt som den typiske deckarhjälten. Bildmässigt kanon. Felet med filmen är att den aldrig når genom duken utan håller sin kyliga distans.
Kubrickian
2006-02-04
Blandning mellan hyllning och ironisk kommentar till noir-genren. Wenders film är en trevlig bagatell med ett tufft metaelement. Lite överstiliserad och stel men aldrig tråkig.
arvidsollenby
2006-01-25
Välgjort och stiltroget, ibland nästan överarbetet kändes det som. Thrillermomenten å andra sidan sitter inte lika bra... har man som jag sett över 40 filmer av Thrillerns mästare Hitchcock så krävs det endel för att imponera på den fronten.
t-lap
2005-11-14
rörig, oengagerande, dålig dekor.
Neal
2004-05-20