3.4

Hamlet

En extravagant filmatisering av William Shakespeares stora drama, trogen sin förlaga men fri, modern och vild.

Originaltitel Hamlet
Regissör Kenneth Branagh
Manus Kenneth Branagh
Genre Drama, Kriminalare, Romantik, Thriller, 90-tal
Skådespelare Kate Winslet, Julie Christie, Derek Jacobi, Kenneth Branagh, Brian Blessed, Billy Crystal, Rufus Sewell, Jack Lemmon, Robin Williams, Charlton Heston, Rosemary Harris, John Gielgud, John Mills

Rune2000
2023-09-19
Så bra som Hamlet kan bli i filmformat! Kenneth Branaghs enastående regi lyfter filmatiseringen och det är en fröjd att se kameraarbetet och bildkomposition som visas upp i varje scen. Men Shakespeare är krävande, så det blir inte så njutbart för mig under filmens fyra långa timmarna. Måste ändå ge filmatiseringen en stark 4:a för ambitionen.
2018-08-27
Ganska bra, bitvis fantastisk. Men också väldigt krävande att följa med i och i 4 timmar orkar jag inte. Det blir väldigt segt emellanåt och lätt att mina tankar vandrar och när så mycket som gör det bra är i detaljerna så missar jag mycket. Sen lyckas den aldrig riktigt roa eller engagera som jag trodde den skulle göra.
2014-11-11
Detta är Hamlet i hela sin härlighet dvs. ca 4 timmar. När jag var som mest förlorad i Shakespeares värld så tittade jag på denna film och jag njöt hela vägen från början till slut. Visst passar vissa skådisar sämre än andra i detta mästerverk men det är småsaker. Se den och inse att Shakespeare är världens bästa manusförfattare som levt! 5-
Jorgandr
2013-07-08
Inte Branaghs bästa, men inte på något sätt dålig. Problemet är väl egentligen mest att pjäsen i sig inte tilltalar mig så mycket. Hamlet är så sabla gnällig.
2012-11-28
Storslagen och maffig, med suverän scenografi och musik av Patrik Doyle av samma storslagna mått. Branagh är bara toppen av isberget av suveräna skådespelare. Alla mina invändningar kommer faktiskt mot själva manuset snarare än utförandet. Hamlet är i mina ögon en helgalen person som det ofta är svårt att sympatisera med. Ett par bihandlingar känns onödiga, och handlingen är utdragen. Och Ofelia är en karaktär som gärna hade fått slopas helt och hållet ur berättelsen. Ingen femma, således, utan en fyra.
Paddyeahh
2011-12-18
Varför har alla stora, fula mustascher? Fast det är rätt kul.
adidas_29
2011-12-12
börjar segt, men tar sig....
tnk
2011-11-28
För lång för småbarnsföräldrar och förvärvsarbetare. Hade jag varit yngre hade den fått en 4a
origC-J
2010-07-05
Ett projekt med hedervärt syfte, även om det kanske inte är det bästa utifrån filmisk synpunkt, det blir lite i överkant med fyra timmar. Utmärkt regi, inte minst visuellt, men filmen sänks av den något märkliga rollbesättningen och de ojämna insatser som detta leder till.
ekman
2010-04-30
Jag brukar gilla Branaghs Shakespearetolkningar, men här brer han på alldeles för tjockt. Jag var tvungen att se halva Oliviers skönt klassiska version direkt efter att jag sett klart den för att återställa min mentala balans.