2.7

Hallonbåtsflyktingen

Mikko hatar allt som är finskt. Han har sedan barnsben velat lämna den finska tystnaden för det svenska folkhemmet. På finlandsfärjan träffar han svenske Mikael som tröttnat på den "jävla lagomheten". De gör en överenskommelse; Mikko får överta Mikaels identitet. En komedi om en svensk man i en finsk kropp.

Originaltitel Vadelmavenepakolainen
Alternativ titel Raspberry Boat Refugee
Regissör Leif Lindblom
Manus Erik Ahrnbom, Daniel Karlsson
Genre Komedi, 2010-tal
Skådespelare Jonas Karlsson, Josephine Bornebusch, Frida Hallgren, Erik Johansson (II), Björn Bengtsson, Suzanne Reuter, Jarmo Mäkinen, Tommi Korpela, Elina Knihtilä, Armi Toivanen, Kari-Pekka Toivonen, Maria Kulle, Nour El-Refai, Hanna Ullerstam, Yasmine Garbi

film_Alex
2015-02-25
Helt ok rom-kom med standardmanus. Lite extra rolig för oss med svensk-finska kopplingar.
Doddedronten
2015-02-23
Flyhänt komedi med djupare bottnar! Sevärda skådespelare.
Catwalker
2015-02-20
Förvånansvärt bra. (namnet och omslaget förde annars tankarna till en barnfilm) Jonas Karlsson är alltid bra och har en fin komisk touch likt Bornebusch, fin kemi dem emellan med. Samt lite skönt okorrekt och utan pretentioner.
asasae
2015-02-19
Charmig svensk rulle. Roade mig för stunden. Jonas Karlsson är en favorit redan julhunden!
ulpe01
2015-02-14
Tillräckligt rolig och underhållande för att nå upp till en trea. Är inte överdrivet förtjust i svenska komedier (med ett par lysande undantag), så en trea är nästan toppbetyg... Visst är det förutsägbart, men vad kan man vänta sig i denna genre? Mysig.
Robodan
2015-02-12
Mer än godkänt till denna snälla och mysiga rulle. En enkel och förutsägbar historia där den mesta humorn funkar och Jonas Karlsson gör det riktigt bra.
BigQ
2015-02-11
Jonas Karlsson är en av Sveriges bästa skådisar!
saxen11
2014-12-14
Vet att mitt hus ska vara med i filmen då stora delar spelades in hos mina grannar. Får väl ta och se den kanske.
AlbinWesley
2014-11-10
Oj! Jag har visst en tvåa här, det är förstås felaktigt. Mysko. Snart fixat.
trailer
2014-11-01
Suverän. Stark igenkänning. Humoristisk och extremt välspelad! Enda minuset är att den är väldigt förutsägbar, men det hör nog också till genren. När kommer den på DVD? :)