3.4

Håll mig hårt, låt mig gå

Mulberry Bush är ingen vanlig skola. Här går barn som ingen annan klarar av att ta hand om. I klassrummen råder en kakafoni av skrik och svordomar, spott och slag. Att hålla om barnen blir ett sätt att få dem att stanna upp och varva ner. Men var går gränsen mellan att hålla fast och hålla om? Filmen följer eleverna och deras lärare som med gudabenådat tålamod hjälper barnen att komma vidare i livet.

Originaltitel Hold Me Tight, Let Me Go
Regissör Kim Longinotto
Genre 2000-tal, Dokumentär

Fiskjävel
2016-08-03
Hm, till skillnad från många andra tyckte jag att filmen var på tok för monoton för att räcka upp till ett av de högre betygen. Scener med trotsiga barn och sjukt tålmodiga vuxna växlade runt som i ett ekorrhjul. Dokumentären hade dock sina intressanta sidor med viktiga ämnen kring var gränsen går inom barnuppfostran. 2+.
anelah
2015-10-10
JAG BLIR SÅ ARG över folk som använder fasthållning som något bra! STACKARS personer med Autism i storbrittanien, Visst de är utåtagerande, bemöt dem då med förståelse och lugn. en av killarna ville inte göra sin naturvetenskap och blir arg på läraren som tjatar. när han blir arg HÅLLER hon FAST hans armar som en tvångströja, att han då spottar på, eller biter henne är väl helt sund försvarsinstinkt?! det skulle jag också göra! Och sedan kladrar läraren honom för att han spottat, det var ju hon som TVINGADE HONOM till det!!!!!!!! Det var ett för stort krav för honom att göra naturkunskap då, backa, sänk kraven och försök igen!!!!!
Tonti
2010-10-03
En mycket föredömlig dokumentärfilm om ett mycket intressant ämne. Det är ju ett oerhört tufft jobb men man kan ju i alla fall vara glad åt pedagogikens utveckling, jag undrar vad som hände med sådana här barn under exempelvis 50-talet.
iolani
2010-02-28
undrar om de verkligen jobbar på det mest ultimata sättet av flera anledningar (men det är en pedagogisk fråga o har inte med själva dokumentären att göra så jag utesluter det från kommentaren).. men det var intressant att se iaf.
OffTheGround
2010-01-06
Stum av beundran för dessa lärare. Men det glimtar bara till på riktigt här och där. Stark, stark trea.
origC-J
2009-07-21
Mycket engagerande dokumentär om en plats som ta emot barn som inte passar in någon annanstans. Sorgligt att se hur föräldrarnas brister drabbar barnen så oerhört hårt. Blir lte påmind om min egen tid som vikarie inom barnavården, men det här är ju mint sju resor värre.
filmgumman
2009-07-09
Jan Björklund borde ha en hel del att lära här.
Kirikou
2008-11-08
All ära åt dessa lärare, de är dom riktiga hjältarna!
MortenB
2008-10-23
Mkt intressant film. Bra upplagd och det är i stort sett omöjligt att gå ifrån utan att bli berörd.