3.4

Half Nelson

Den unge Dan är en ambitiös och inspirerande lärare på en highschool. Privat lever han dock ett helt annat liv med ett övermått av alkohol och droger. När en kvinnlig elev upptäcker detta leder det till en vänskap som blir allt mer tillitsfull.

Originaltitel Half Nelson
Regissör Ryan Fleck
Manus Anna Boden, Ryan Fleck
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Ryan Gosling, Anthony Mackie, Shareeka Epps, Tina Holmes, Stephanie Bast, Karen Chilton, Nathan Corbett, Thaddeus Daniels, Jay O Sanders, Denis O'Hare, Monique Gabriela Curnen, Deborah Rush, Starla Benford

karlmats
2017-06-12
På ett sätt gillar jag ju ändå att man inte glorifierar det här på nåt sätt. Gosling är verkligen en skitig karaktär, ett gott hjärta men trasig själ och taskig självbild. Det är ingen upplyftande historia men det gör det än mer fascinerande att följa. Kan en crackhead vara en bra förebild för ungdomar? I slutändan får man väl ändå säga att det kanske var bättre i teorin än i utförande. Jag gillar Gosling, men blir inte helt såld på helheten, framför allt inte skolungdomarnas random inklippta monologer, de passade inte riktigt in. En ganska skakig kamera också, sånt är sällan av godo. En stark 2a.
GinNTonic
2016-11-12
En film som jag förstår att många tycker är tråkig, för om man bara ser på den ytligt så händer det inte särskilt mycket. Men för mig var den fylld av känsla, både tack vare det dynamiska och levande fotot och huvudrollsinnehavarnas skådespelarinsatser. Filmen har definitivt ett djup, men inget riktigt budskap. Det är mer en betraktelse av en realistisk historia utan protagonister och antagonister, den handlar om människor. Sedan får man själv bestämma vad man ska tycka om dem, och filmen. Jag tycker att den är en liten pärla.
supermancover
2016-10-17
Sjukt trög film.
2016-09-24
Snark i kubik!
Andreas123
2015-06-12
Intressant med dialektiken, men de tar inte den aspekten så långt. Resten av filmen är inte så mycket att hänga i julgranen.
robinator-
2014-11-04
För långsamt tempo vid det oväsentliga samtidigt som det är för snabbt tempo vid de intensiva bitarna.
Canaletes
2014-03-29
Verkligen under förväntan. Bara drama men den borde nästan kategoriseras som kärleksdrama. Storyn var helt klart intressant men den gjordes på ett dåligt sätt. Tempot är sjukt seg och lugn och man bara väntar tills att något ska hända. Störde mig enormt på Ryans stil i filmen, håret och skägget passar verkligen inte honom. Dom andra karaktärerna också, det kunde ha valts "finare" skådespelare. Kanske lite elakt sagt. Soundtracket var iaf något av enda positiva ur filmen. 3.4/10.
Björkman
2013-12-30
Helt okej med bra insats av Gosling såväl som Epps. Lyfter dock aldrig riktigt och har inget direkt klimax, flyter mest på. Vet inte riktigt vad det är man vill komma fram till mer än att berätta om en småovanlig vänskap mellan missbrukande lärare och elev med dåliga förebilder (undantaget sin ständigt arbetande mamma).
Scrapop
2013-12-05
Tycker att filmen aldrig kommer till skott. Skådespeleriet är det inget fel på men det är något som verkligen saknas i denna rulle. Får dock godkänt för att den är lite tragisk på sitt egna sätt
Roswall
2013-08-05
debe säger allt: "Jag vågade inte sluta titta, för det kändes som att det skulle komma en intressant vändning. Jag hade fel."