3.1

Hålet

I ett fängelse där fångarna på våningarna högre upp får bättre mat och de nedanför får magra rester kämpar en man för förändring och rättvisa.

Originaltitel El hoyo
Alternativ titel The Platform
Regissör Galder Gaztelu-Urrutia
Manus David Desola, Pedro Rivero
Genre Thriller, Skräck, Science Fiction
Skådespelare Ivan Massagué, Zorion Eguileor, Antonia San Juan, Emilio Buale, Alexandra Masangkay, Zihara Llana, Mario Pardo, Algis Arlauskas, Txubio Fernández de Jáuregui, Eric Goode, Óscar Oliver, Chema Trujillo, Miriam Martín, Gorka Zufiaurre

mammene
2024-02-06
Ska väl antagligen föreställa en metafor över mänskligheten med klassamhället i åtanke. Frosseri, förtryck som här egentligen finns i alla nivåer. Kall beräkning eller naivitet, vem klarar sig längst. Såg att det finns många tankar och meningar om denna film, så ett är säker den tål att diskuteras och det är bra. Kan inte säga att mitt intresse höll hela vägen och slutet förstod jag inte riktigt.
2023-05-01
En bra idé som tyvärr är dåligt genomförd. Visst, filmen börjar bra men efter ett tag spårar den ur.
Kiamal
2023-01-10
Börjar bra, men når inte hela vägen fram.
OffTheGround
2022-10-02
Det finns såklart en rad invändningar man kan ställa upp, men om en film får mig att fundera en stund efteråt och inte bara glömma den i samma sekund som den tar slut så är det ett bra tecken.
Pos
2022-08-08
Intressant koncept, dåligt genomförande. För mycket flum och det känns som att de försökt fylla ut de sista 40 minutrarna med äckel och ångest i brist på faktisk substans. Synd på en intressant grundidé.
Murvel48
2022-03-08
Annorlunda, intressant och spännande film med ett ganska självklart budskap men dom hade kunnat knyta ihop det lite bättre i slutet.
kovikovi
2021-09-09
idén är så unik, och jag älskar den. dock, så är den lite långtråkig, va?
den_vita_apan
2021-07-20
Fantastisk film. Folk som inte förstår eller tycker filmen är ytlig borde fundera lite till. På IMDB har flera användare skrivit riktigt tänkvärda och läsvärda recensioner. Att läsa där gjorde att betyget gick upp till 4 för mig.
2021-01-22
Stämningsfullt och medryckande. Mycket tacksam att diskutera kring. Snudd på en fyra. (9+/15)
helmi
2020-12-04
Idén är fantastisk, och den är verkligen spännande de två första halvorna av filmen. Men sedan är det som att de inte riktigt kom på hur de skulle avsluta den och slutet är bara konstigt. Säkert meningen att vara konstnärligt och djupt, men det var en besvikelse.