3.8

Hålet

Vattnet öser ner över Taiwan och bittra stunder av insikt sköljer över lägenhetsinvånarna i ett fattigt område i staden.

Originaltitel Dong
Alternativ titel The Hole, The Last Dance
Regissör Tsai Ming-liang
Manus Tsai Ming-liang, Yang Pi-ying
Genre Drama, Musikal, 90-tal
Skådespelare Yang Kuei-mei, Lee Kang-sheng, Miao Tien, Lin Kun-huei, Lin Hui-chin, Tong Hsiang-chu

Skapad 2019-12-17 av RLC
När jag först fick höra att Tsai Ming-liang gjort en film med musikalnummer kändes det lika absurt som om någon påstått att sossarna stod på arbetarnas sida. Men efter att ha sett Hålet så h...   Läs mer »

Skapad 2019-12-06 av daniel77
Vatten, kackerlackor och den stora ensamheten Vatten är en central symbol som rinner igenom hela Tsai Ming-liangs filmproduktion. Hans karaktärer får ofta uppleva stora omkastningar i deras inruta...   Läs mer »

fisk0
2022-05-10
Perfekt balans mellan dystopisk pandemiapokalyps, humor, musikal och surrealism.
Jansmyr
2018-09-14
Denna mysiga och roliga film utgör tillsammans med Kárhozat/Damnation av Bela Tarr subgenren: filmer där ensamma människor i tystnad överväger att bli impulsstyrda djur snarare än sociala människor medan regnet öser och så musikalnummer på det. Skriv till mig om du känner till någon mer film i samma box!

2012-11-16
Varför finns det onödiga sångnummer i en annars lyckad film?
foppa99
2010-08-27
jag uppskattar humorn o tempot
themodest
2010-08-18
Fantastiskt bra igen av Ming-Liang! Det finns få regissörer som han som har så hög standard på alla sina filmer.
onopko
2010-01-31
Mycket bra, och helt underbara sångnummer.

2010-01-31
såg just denna film på tv. en ny bekantskap för mig och en mycket intressant director. det pendlar mellan en stabil 3a och svag 4a....det får bli en stabil 3a så länge.
lezhdraka
2007-04-13
Jag måste höja betyget på den här filmen då jag tänker på den nästan varje dag ,när jag i kalsongerna torkar bort vattnet i badrummet
Malleureuse
2007-03-12
Det här är film i all sin mediala, bara, naivitet förskönad av en bländande estetik och en lågmäld absurd humor.
apmannen
2007-02-18
Bländande och självlysande. Tog mig tillbaka till somrarna i Santander i ett regnfyllt hus på den spanska regnkusten, med den reservationen att det var färre koreanska musikalnummer och fler fågeljakter där.