3.4

Hacksaw Ridge

Baserad på den sanna berättelsen om kampen för att ta över det ökända japanska fästet Hacksaw Ridge under Andra världskriget. Den osannolika hjälten som vände det blodiga slaget var en soldat som vägrade att bära vapen, militärläkaren Desmond T. Doss. Desmonds hjältemod gjorde att han blev den första vapenvägraren i amerikansk historia att vinna kongressens hedersmedalj.

Originaltitel Hacksaw Ridge
Regissör Mel Gibson
Manus Andrew Knight, Robert Schenkkan
Genre Drama, Krig, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Andrew Garfield, Vince Vaughn, Sam Worthington, Teresa Palmer, Hugo Weaving, Rachel Griffiths, Luke Bracey, Ryan Corr, Richard Roxburgh, Luke Pegler, Richard Pyros, Ben Mingay, Firass Dirani, Nathaniel Buzolic, Jacob Warner, Goran D Kleut, Harry Greenwood
Filmnummer 122099

Noseman2005
2024-03-30
Näe... Det blir lite för mycket flaggviftande och - som Afflicter mycket riktigt påpekar nedan - religiöst dravel för min smak. Men bra krigsscener överlag, förstås. 4/10
Afflicter
2024-02-15
Har en del gemensamt med Malicks A Hidden Life, men det här är definitivt en krigsfilm framom ett drama. De inledande krigsscenerna är överraskande brutala, men man borde väl vänta sig det med Gibson som regissör. Det blir för mycket religiöst dravel, speciellt i slutet, för att göra det här till något mera än en stabil film.
Krantzylvania
2022-11-28
Ganska oengagerade krigsfilm som verkar ha gore som sin usp. Jag såg Deer Hunter för en vecka sen så jag vet inte om en krigsfilm någonsin kommer gripa mig igen med den som måttstock.
2022-03-08
Jag håller med både med Murvel48 "Rätt klyschigt och stereotypt i vissa stycken men tidernas häftigaste stridsscener förlåter det mesta." och KyLLo "Inte trovärdigt skildrat, men spektakulära krigsscener" och då landar filmen mellan en stark 3:a och en svag 4:a...
Murvel48
2021-11-30
2021-02-20
Inte trovärdigt skildrat, men spektakulära krigsscener.
the-godfather
2021-02-13
En mycket bra krigsfilm med ett fascinerande människoöde som huvudpunkt. Starka scener som etsar sig fast och lämnar inte någon oberörd. Stark fyra utav fem i betyg.
BarryHero
2021-01-21
Var lite tveksam inför ytterligare en krigsfilm om andra världskriget men Hacksaw Ridge överraskade mig med mycket hjärta, intensiva krigsscener, och en fenomenalt sympatisk Andrew Garfield i huvudrollen. Den visar effektivt upp fasorna med krig snarare än skönmålar dem, och filmen är inte för den känslige med mycket blod och splatter. Garfield spelar övertygande en vapenvägrare. Mel Gibson är måhända ingen pjåkig regissör.
Starkbröl
2021-01-17
Bra pangpang och bra skådespeleri.
karlmats
2020-10-26
Jag är väl inget större fan av krigsfilmer och de gånger jag blir exalterad är det ofta karaktärer jag bryr mig om, här gör jag inte det så mycket och då blir resultatet därefter. Garfield spelar lite lätt korkad i sin extrema idealism och även om jag kan uppskatta det på ett plan så blir det ingen person som jag håller benhårt på. Vince Vaughn passar inte riktigt in här trots att han klarat av att spela hårding på ett trovärdigt sätt i andra roller. De kristna inslagen kan jag inte klandra Gibson för även om jag vet att han i smyg gör en Guiliani åt sig själv, karaktären krävde ändå detta och det ligger mer på mig att jag inte uppskattar det temat mer. Lite lätt parodiskt blir det enbart när Doss uppe på platån får nån form av Jesuskänsla och bara måste rädda ännu en skadad soldat. Krigsscenerna är köttiga och intensiva men det blir lite för mycket av det goda. 1917 var också en intensiv film men där höll jag intresset uppe mycket mer. Det är ett bra hantverk detta, men jag kan inte sträcka mig till mer än en stark 2a, den är för lång och lite för hög på sig själv.