3.6

Guilty

Alain Marécaux och hans hustru hämtas av polisen och arresteras för att ha sexuellt utnyttjat en flicka. Tillsammans med en grupp andra människor anklagas de för att utgöra ett pedofilt nätverk. Trots obefintlig bevisning häktas Alain av en karriärhungrig domare och hamnar på anstalt i väntan på rättegång. Deras liv rycks upp med rötterna. Alains initiala optimism om att missförståndet ska uppdagas och lösas övergår snabbt i ångest, då fallet blir uppblåst stort i medierna och han inser att så inte kommer bli fallet. Inte på långa vägar. Istället blir det en lång kamp för att överleva, behålla förståndet och inte minst rentvå sitt namn.

Originaltitel Présumé coupable
Regissör Vincent Garenq
Manus Vincent Garenq
Genre Drama, Kriminalare, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Philippe Torreton, Wladimir Yordanoff, Noémie Lvovsky, Raphaël Ferret, Michelle Goddet, Farida Ouchani, Olivier Claverie, Jean-Pierre Bagot, Sarah Lecarpentier, Kevin Tholliez, Loris Rouah, Charlotte Ghristi, Noam Chemama, Jean-Pol Brissart

2019-06-24
Fantastiskt skådespel av Torreton. Enormt stabil film kring en rättsskandal av rent abnorma proportioner. Skyhög trovärdighet. Att filmen aldrig lyfter är ett plus för storyn, men ett stort minus för filmen. (9/15)
Moj
2013-09-25
Vilket helvete. Stark, välskriven och välspelad film. Engagerar rakt igenom.
Wern
2012-01-31
Stark! Ruskigt bra rollprestationer rakt av och ett ämne som engagerar, skrämmer och håller en fast i biostolen.
Razzel
2012-01-28
Mkt stark skildring om autentisk fransk rättsskandal. Den manliga huvudrollen Philippe Torreton briljerar från ruta ett och slår alla manliga Oscars-nomineringar 2011 med hästlängder.