Greven av Monte Cristo

Den djärve hjälten Edmond Dantes utkräver sin hämnd på den skurkaktige Mondego.

Originaltitel The Count of Monte-Cristo
Regissör David Greene
Manus Sidney Carroll
Genre Drama, Romantik, Äventyr, 70-tal
Skådespelare Richard Chamberlain, Louis Jourdan, Trevor Howard, Tony Curtis, Kate Nelligan, Donald Pleasence, Angelo Infanti, Dominic Guard

Skapad 2009-02-23 av StefPhoenix
Richard Chamberlain har spelat Aramis, en av de tre musketörerna, i två filmer. Den första filmen var baserad på Alexandre Dumas bok; De tre musketörerna, medan den andra var mer en uppföljare t...   Läs mer »

2012-04-27
En välsnickrad miniserie som här tydligen har klippts ihop till en mindre lyckad film. Jag minns miniserien som bättre än vad som beskrivs här, men å andra sidan är den ett barndomsminne, och sådan är inte alltid tillförlitliga.
martineden
2009-06-22
Känns tyvärr alldeles för komprimerad. Har man läst boken är detta en oerhörd besvikelse. Måste ändå medge att jag verkligen gillar matinékänslan som den genererar. Chamberlain är helt okej i titelrollen. Okej.
Moj
2009-05-15
Fullkomligt slaktat manus. Man får ingen som helst känsla för all tid som går, långa plötsliga tidshopp, luckor och hål - allt toppat av ett makabert överspel. Endast en faktiskt stark och dramatisk grundstory räddar filmen från ett katastrofbetyg.
Narnendil
2008-02-26
chamberlain spelar duktigt, men jag vet inte om någon filmversion någonsin kan vara lika bra som boken
WederLight
2007-07-28
Var alldeles för länge sedan jag såg denna. Måste ta och se den igen. Tror snart att jag tagit mig igenom alla Monte Cristofilmerna och ingen kommer ens i närheten av boken.
Bonikowski
2006-11-08
Utan att jämföra med romanen, så har filmen uppenbara brister i from av luckor. Skulle vinna på att vara lite längre. Jag gillar dock fängelsescenerna, känns trots allt realistiska med tanke på den tidens anda, alltså 70-tal.
S_Griffon
2006-07-29
En trea. Kul att äga filmen dock!
king_buzzo
2006-04-30
Roligt att Chamberlain är så lik Ian Anderson i Jethro Tull efter fängelsevistelsen! Men vad sysslar Tony Curtis med egentligen? Sämsta fäktningsscenen i en film någonsin.
Cunning
2006-01-03
Synd att den stressade igenom filmen... Se den franska med gerard om ni vill ha en bättre version av greven. Men all makt åt chamberlain
Olof_Gronlund
2005-08-05
Håller väl. Har inte sett någon annan version så jag kan jämföra.