2.6

Great Gabbo

Den legendariske buktalaren "The Great Gabbo" sjunker allt längre ned i melankolins och galenskapens träsk.

Originaltitel The Great Gabbo
Regissör James Cruze, Erich von Stroheim
Manus Hugh Herbert
Genre 20-tal, Drama
Skådespelare Erich von Stroheim, Betty Compson, Donald Douglas, Marjorie Kane, Harry Ross, George Grandee

Astrojacob
2013-07-04
Min femte Stroheim o jag såg den enbart för hans skull. Svår att betygsätta. Drama-musikal-romans? Svår genre att betygsätta. Akrobatiken fenomenal, tidig för att vara pampig massmusikal men storyn var dessvärre lätt suck. Ojämnt tempo och även om sångerna var härligt 20-tal så räddar enbart geniet Stroheim en svag Trea. Som film rena soppan dessvärre. Mer musikal än drama.
goeran
2006-05-02
Det här är en rätt säregen film som känns lite svår att betygssätta. Långt in i filmen var jag inte så entusiastisk men den tar sig mot slutet och blir riktigt dramatisk och intressant; så all heder åt manusförfattarna. Det är naturligtvis Erich von Stroheim som bär upp filmen men även Betty Compson är mycket bra. Och vad som bör framhållas är alla trevliga dans- och sångnummer. Filmen hör på sätt och vis hemma i musikal-genren.