Gränsen

December 1942. Två unga soldater lämnar sin post vid vägspärr 83 i norra Värmland och beger sig genom vinternatten mot det naziockuperade Norges gräns. Sverige står på randen till att bli invaderat och de vill se fienden alla pratar om. Men äventyret slutar i katastrof och dagen efter får löjtnant Aron Stenström reda på att hans bror Sven är en av de försvunna soldaterna.

Originaltitel Gränsen
Alternativ titel The Border, Beyond the Border
Regissör Richard Holm
Manus André Sjöberg, Johnny Steen
Genre Drama, Action, Krig, 2010-tal
Skådespelare André Sjöberg, Antti Reini, Bjørn Sundquist, Johan Hedenberg, Marie Robertson, Martin Wallström, Rasmus Troedsson, Henrik Norlén, Jonas Karlström, Anders Nordahl, Donald Högberg, Robert Follin, Jens Hultén, Susanne Thorson, Anna Frykedahl, Jörgen Einar

TomJoad
2012-12-09
Generisk krigsfilm. Enda skillnaden var att det pratades svenska. Tyskar som är ondskefulla eftersom tyskar är ondskefulla och de vanliga klyschorna.
ClintanTheKing
2012-11-12
Första timmen är rätt hyfsad. Men sen andra timmen i filmen är riktigt seg. Ärligt talat somnade jag när jag såg denna. Kul dock att det kryllar av skådisar från Johan Falk i filmen.
EvilNed
2012-09-23
Helt Ok. Scenografin, kostymerna och rekvisitan håller rätt bra. Däremot känns det aldrig riktigt som om statisterna tar det på liv och död och det bryter illusionen lite i actionscenerna. Samt att de svenska soldaterna i filmen känns ungefär lika redo för strid som min gudson på ett år.
Kurosawafan
2012-09-18
Bästa svenska filmen jag sett på länge. Kanske lite väl mycke tenligt standardmall, men samtidigt gillar jag enkelheten. Hade blivit ännu bättre om man satsat på mer realism och lite mindre "häftigt"
SvanteHansson
2012-09-04
Hedervärd ansats, undermåligt resultat. Pasticherna av de tyska soldaterna sticker 50-tal och jag frågar mig vems idé det var att skicka upp en komplette invasionsplan med ett jaktflyg.
Raimo_1985
2012-08-20
Svenskt stuk blandas med Rambo 4-brutalitet. Ojämnt men en annorlunda upplevelse på dagens likriktade bioutbud.
Dadpat
2012-07-29
Skaplig svensk krigsfilm, börjar bra men tappar mycket den sista halvan.
Sir_Lord
2012-07-23
Bra svensk krigsrulle, lite luckor här och var. Ljudet i filmen är dock i toppklass.
2012-05-06
Första halvan är riktigt bra, men sedan börjar det så otroligt onödigt dra åt Hamilton-hållet. Synd! (7/15)
DrT
2012-04-30
Övertygande mise-en-scene från björnfittor och nedåt, men ett tråkigt och klichéfyllt manus som lämnar en mer förvirrand än uppfylld av spänning. Antti Reini gör dock bra ifrån sig.