3.1

Only the Brave

En historia baserad på elitstyrkan med brandmän, Granite Mountain Hotshots, som kämpade mot en våldsam skogsbrand i Yarnell, Arizona, 2013.

Originaltitel Only the Brave
Regissör Joseph Kosinski
Manus Ken Nolan, Eric Warren Singer
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Josh Brolin, Miles Teller, Jeff Bridges, Jennifer Connelly, James Badge Dale, Taylor Kitsch, Andie MacDowell, Geoff Stults, Alex Russell, Thad Luckinbill, Ben Hardy, Scott Haze, Jake Picking, Dylan Kenin, Natalie Hall, Rachel Singer, Forrest Fyre

dudson
2021-09-27
Stark karaktärs uppbyggelse. Med både nykomlings mobbing samt uppskattning till dito. Man verkligen kände för dessa karaktärers uppoffring mot eldens brutala framfart..//Brolin gjorde en lysande ledare genom detta inferno. Stark 3a"
mammene
2021-08-28
Vad jag uppskattar med det här är att man bygger upp brandmännens vardag i både arbete och privatliv, att man inte överdramatiserar hela tiden. Den myckna grabbigheten var något påfrestande och kanske gick det lite fort för viss utveckling, men jag förstår samtidigt att man har en begränsad tid att få med mycket, för att förstå resten. Att det bygger på en sann historia är alltid intressant och utförandet av skådespelarna kändes verkligen autentiskt, följde med långt efteråt jag sett den. En stark trea.
StureStenhög
2021-08-21
En väldigt gedigen film av den sort som Hollywood brukade göra på löpande band, och som man därför blev lite trött på när det begav sig, men som nu känns lite uppfriskande när de inte är lika vanliga längre. Skogsbrandsbekämpning är ett fascinerande ämne att ta sig an, och den aspekten lyckas filmen förmedla på ett skickligt sätt. I övrigt rör sig filmen i välbekanta hjulspår dock, och grabbigheten kan lätt bli lite jobbig, men den delen känns trots allt autentisk, så det kanske inte filmen ska lastas för. Bra skådespelarinsatser hindrar också det här från att kännas alltför oinspirerat. Det är en intressant sann historia berättad väl, varken mer eller mindre
Bengt_a
2019-01-07
Velar mellan trea och fyra. För att vara baserad på verkliga händelser verkar den spegla "verkligheten" väldigt bra.
Spook
2019-01-05
tyckte det var väldigt bra skådespelarinsatser i denna film.
Roswall
2018-12-06
Det finns intressanta delar i berättelsen men dessa schablas bort dramaturgiskt och istället staplas bara händelse på händelse. Mycket skit i dialogerna.
Martain
2018-10-19
På alla sätt den mest amerikanska filmen.
Olof_Gronlund
2018-09-30
Kan inte låta bli att ryckas med, går från en trea till en fyra enbart för att den är baserad på en verklig händelse. Då blir det lite lättare att ryckas med helt enkelt. Det är en film om personer som bekämpar skogsbränder, bara där är det intressant. Något som jag i alla fall inte sett tidigare. Sen blandas det in bra med familjer och relationer, samtidigt som man inser allvaret i deras jobb. Satt och läste på lite om katastrofen på Wikipedia i efterhand och skildringen i filmen känns bra, bra effekter och ljud. Jag tycker den tar sig upp till en svag fyra faktiskt. Brukar sitta och ha på filmer i bakgrunden, men denna kunde jag inte släppa ögonen från.
2018-09-05
Inte okej. Brolin, Teller, Bridges och Connelly är alla riktigt bra men konflikterna och idealen som filmen för fram är som bäst ögonrullningar och djupa suckar. Riktigt dålig och väldigt tröttsam. En del sjukt snygga scener och en del andra saker som är bra lyckas inte alls rädda den ifrån ettan. Tråkig och alldeles för lång också.
2018-04-18
En klassisk amerikansk hjältesaga som i detta fallet inte är en saga mår man bra av ibland. Snygga vyer, kompetent regi och bra skådisar. Med lite mer fokus på själva bränderna kunde betyget hoppat upp ett snäpp.