Grand Prix

Racerberättelse som tar en titt bakom scenen och in i de professionella bilförarnas privatliv. Kärleksaffärer, olyckor och utpressning kombineras med racingsekvenser filmade i Monaco, Monza, Holland och på Brands Hatch.

Originaltitel Grand Prix
Regissör John Frankenheimer
Manus Robert Alan Arthur
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare James Garner, Eva Marie Saint, Yves Montand, Toshirô Mifune, Brian Bedford, Jessica Walter, Antonio Sabato, Françoise Hardy, Adolfo Celi, Claude Dauphin, Enzo Fiermonte, Geneviève Page, Donald O'Brien

hsimpson
2021-05-31
Helt magisk! Tävlingsscenerna är fruktansvärt snygga, och jag gillar hur det egentligen bara är en såpa mellan tävlingarna. Hade inte velat se en kortare version - både längden och det lugna tempot krävs för att man ska få följa med förarna en hel säsong och leva sig in i deras olika situationer. Blev helt tagen av slutet. Mästerlig!
Robkiller
2013-09-07
Klassisk film om F1 racing. Drama mellan förarna, snyggt filmade actionsekvenser under loppen och välgjort ljud... tyvärr så håller den ett för lågt tempo; likt många andra 60-tals filmer. Handlingen var lite väl förenklad, klippningen var väldigt konstig ibland och skådespelarna var väl ok utan att direkt vara bra. I slutändan en film som är intressant att se om man gillar racing och att se hur fort de faktiskt körde helt utan skydd på "vanliga" vägar är en tankeställare...
jingoo
2013-08-20
Bra gjord med läckra bilar. Dramat är tyvärr inte så bra. Jag förstår ambitionen men det hela känns för det mesta ointressant. Bättre dialog och skådisar kanske hade lyft det. Garner är en träbock.
ca6
2013-06-23
Françoise är inte världens bästa skådespelerska....

2011-10-03
Det är en snäll trea. Filmen hade förmodligen blivit bättre om man skippat drygt en timme.
Philips
2010-12-04
Såg filmen strax efter en resa till Monaco. Jag körde delvis på samma vägar som i filmen med vår hyrbil. Men tyvärr så gör inte det filmen bättre, även om igenkänningsfaktorn var hög.
MaraJade
2010-11-07
Jag har nu sett Grand Prix två gånger och filmen är lika bra som första gången jag såg den. En film som både är spännande och bra gjord och tävlingscenerna blev aldrig tråkiga att se på. Skådespelarna gör alla ett bra jobb, men jag måste erkänn att jag gillar Yves Montand karaktär Jean-Pierre Sarti allra bäst.
ekback
2010-08-10
Mycket bra racingfilm! Jag var orolig att den skulle vara lite seg, då den är gammal och nästan tre timmar lång, men upplägget fungerade riktigt bra och det blev aldrig långtåkigt. Ärligt talat så tror jag faktiskt det är nödvändigt med en ganska lång speltid för att man ska hinna lära känna karaktärerna tillräckligt mycket för att verkligen bry sig hur det går för dem i tävlingarna. Imponerande racingfoto för övrigt och kul att se dessa klassiska bilar köra fullt ut på välkända banor i full fart. Storymässigt är filmen helt ok och karaktärerna känns välbalanserade. Total sett en bra och underhållande racingfilm som inte känns allt för långt ifrån verkligheten.
jimmyringo
2008-03-18
Bra motorsport-film med väldigt spännande och välgjorda racingscener. Grand Prix är en film som har tempo och nerv och trots den långa speltiden så känns den inte speciellt seg. Betyget blir en stark trea.
ca6
2007-04-14