3.4

Gozu

Minami, medlem ur Azamawarigänget, har stor respekt för sin Yakuzabror Ozaki, som en gång i tiden räddade livet på Minami. Nu har Ozaki börjat bete sig allt mer konstigt och oförutsägbart, vilket har fått gängets boss att vilja göra sig av med Ozaki. Det blir Minamis uppgift att ta hand om problemet, men innan han hinner fatta ett beslut försvinner plötsligt Ozaki vilket försätter Minami i ett mardrömslikt tillstånd av stor förvirring.

Originaltitel Gokudô kyôfu dai-gekijô: Gozu
Regissör Takashi Miike
Manus Sakichi Satô
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Skräck, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Hideki Sone, Shô Aikawa, Renji Ishibashi, Kimika Yoshino, Shohei Hino, Keiko Tomita, Harumi Sone, Sakichi Satô, Tokitoshi Shiota

Skapad 2019-12-05 av niebaotan
Folk som är bekanta med den något udda regissören Takashi Miike vet att man med all säkerhet alltid har något speciellt att vänta sig av hans verk. Merparten av hans alster präglas av en säreg...   Läs mer »

BrutusBeefcake
2016-03-06
Takashi Miikes mästarepos! Vilken fantastisk och galen film! Japan och Miike när det är som allra bäst! Kanske världens bästa slutscen någonsin? Det finns så mycket med Gozu att älska och förundras över, det är sådana här filmer som gör att man orkar fortsätta. Tokeri och surrealism i världsklass! (13/15)
CinemaStrange
2015-10-17
Detta var då en komedi utan dess nåde. Miike vet hur man gör film oavsett vilken genre det gäller.
2014-08-30
OBS! INNEHÅLLER LÄTTARE SPOILER! Persongalleriet och "storyn" är väldigt mycket Lynch, men stämningen en annan. Långt är det och långsamt går det, och emellanåt hade jag svårt att behålla fokus. Men så kommer det då och då små (och stora) ljusglimtar. Efter knapp två timmar bjuds vi sedan på en "grande finale" av Guds nåde. Att sammanfatta filmen med ett (1) betyg känns väldigt svårt. Den är trots allt rejält tråkig på sina ställen, men med ett sådant slut... Det får bli en stark trea (med bud på en fyra) tills vidare. Måste ses igen! (9+/15)
Gröne_Orm
2013-04-21
Den här ligger farligt nära att trilla över gränsen till femman, nu.
Gröne_Orm
2013-04-20
Wow. En sån här film får mig att bli sugen på att skapa.
guaruska
2011-11-05
hade varit bättre som kortfilm
EmitFlesti
2011-06-29
Takashi Miike verkar inte vara från den här delen av universum.
uncle_ank
2010-09-03
känns seg och oinspirerande
fånge991458
2010-08-12
lite långsam, lite frustrerande, lite fantastisk. huvudpersonen känns som en handlingsförlamad tolvåring i en vuxen mans kropp. på gott och ont
foppa99
2010-03-08
för skruvad för mig, men coolt att den e så originell.