2.6

Göta Kanal

En stenrik arab vill lägga en stororder på 1000 svenska motorbåtar. Dock lider han av beslutsångest, och utlyser därför en tävling mellan två båtar genom Göta Kanal. Tävlingen står mellan det stora företaget Uniship och Anderssons båtvarv. En fullständigt vansinnig jakt genom Göta Kanal påbörjas.

Originaltitel Göta Kanal
Alternativ titel Göta Kanal eller Vem drog ur proppen?
Regissör Hans Iveberg
Manus Hans Iveberg
Genre Komedi, 80-tal
Skådespelare Janne 'Loffe' Carlsson, Kim Anderzon, Stig Ossian Ericson, Magnus Härenstam, Mona Seilitz, Ulf Brunnberg, Stig Engström, Yvonne Lombard, Marie Göranzon, Bertil Norström, Per Oscarsson, Kent Andersson, Weiron Holmberg, Gösta Engström, Georg Rydeberg, Rolv Wesenlund, Nils Eklund, Svante Grundberg, Lars Amble, Anna-Lotta Larsson, Sune Mangs, Michael Segerström

2017-09-03
En stor del nostalgi i betyget, som jag ser det är den sevärd.
Jamesa
2017-04-28
Får en 2:a för sitt 80-talsdokument.
Fiskjävel
2016-08-12
I mitt tycke en tunn film som nästan snubblar ner till en 1.a. Finns dock några upplyftande delar av filmen som kändes hyfsat roliga. Jag antar att kultförklaringen från det stora massan samt kritikerkårens generösa betygssättningar till största del är baserad på skådespelarensemblens tidigare meriter. 2-.

2016-04-13
Egentligen är 1 för högt men den får det bara för att den är bättre än tvåan.
AlbinWesley
2016-03-07
Näe det finns inget här alltså. För jävla taffligt utfört och riktigt risig dialog. Många klassiska svenska skådisar som är roliga att se på, men det hjälper inte riktigt en tråkig tramsfilm i övrigt.
picklessmulan
2015-04-23
En svensk klassiker som man är uppväxt med. Minns den som bättre än vad den egentligen är. Men en solid 3a då inget med filmen egentligen är dåligt och inte heller mycket som sticker ut förutom musiken som är riktigt bra.
2014-11-08
Kultrulle med stort K! En hel hög med sköna svenska skådisar och kommentarer...."Turk? ja e grek" "Esqargå? Kan vi inte få pölsa!" "Vafan har du köpt gammalt vin?" "Hörru din galning va göer du?" Filmen är bland de bästa svenska komedin som gjorts!

2014-08-31
löjlig men rolig.