3.5

Gormenghast

Den adliga familjen Groan har levt på slottet Gormenghast i sjuttiosju generationer. Nu har Lord Groan förlorat förståndet, och familjens herravälde på Gormenghast hotas av den manipulativa kökspojken Steerpike, som intrigerar sig uppåt; med hjälp av doktor Prunesquallor och hans frustrerade syster, med hjälp av de maktlystna systrarna Cora och Clarice och Lord Groans dotter Lady Fuchsia. Arvtagaren Titus och trotjänaren Flay har, åtminstone till en början, inte mycket att sätta emot.. Egentligen en BBC-producerad TV-serie, som finns att få tag på som video eller DVD.

Originaltitel Gormenghast
Regissör Andy Wilson
Manus Malcolm McKay
Genre Komedi, Mysterium, Fantasy, Mini-serie, Drama, Äventyr, 2000-tal
Skådespelare Christopher Lee, Stephen Fry, Jonathan Rhys Meyers, Ian Richardson, Celia Imrie, Neve McIntosh, Zoë Wanamaker, Lynsey Baxter, Andrew Robertson, John Sessions, Fiona Shaw, Warren Mitchell, Martin Clunes, June Brown, Richard Griffiths

mahasarakam
2019-04-29
Annorlunda, välgjort och välspelat!
Hypostas
2015-09-21
Ja, det här var för skruvat för mig. Jag orkar inte se klart den här serien.
Eugen
2013-11-01
Wow! Otroligt bisarr och grotesk, men på ett sådant skönt sätt att man sitter som klistrad från början till slut.
foppa99
2013-01-08
för mycket tokerier för min smak
Grillo
2011-11-17
Började segt och tråkigt men den tog sig. Speciellt andra och fjärde avsnitten var bra, men sidohistorien om Irmas jakt efter en man var ändå underbar. Humorn träffade genom hela serien oftast rätt och det var sån skön torr humor som jag verkligen uppskattar. Den största nackdelen var egentligen längden, och det faktum att tonårige Titus spelades av en helt för kass skådis.
Taandborste
2011-10-16
Den var ju jätteskumbanan! Men hade den inte varit så underhållande och haft skådespelare som gör ett bra jobb hade det kanske inte varit så mycket att ha..
Östpackarn
2010-07-17
sån däringa superengelsk överhetssatir med lingvisthumor och flådiga kostymer. Sagor har jag svårt för. Men med det sagt så är en handfull karaktärer i filmen ren spektakulär underhållning, och många helt briljanta skådespelarinsatser gör att en blir lite beroende och trots allt måste se till slutet.
Hald
2008-11-02
Nästan klockren filmatisering av Mervyn Peakes böcker. Doktorns sexuellt frustrerade syster är helt underbar, liksom kampen mellan Flay och kocken. Jonathan Rhys Meyers gör sitt livs roll som den ibland otäcke och ibland nästan sympatiske Steerpike.
Marhell
2007-06-11
Så himla bra....helhet eller tv-serie helt enkelt.På alla plan och som sagt var...värd alla slantar.
fritz_the_cat
2007-06-08