Min ungdoms kärlek

Romantiskt drama om Camille och den fyra år äldre Sullivan. De förälskar sig då hon är endast är femton men passionen förmörkas då Camille får tveksamheter kring Sullivans förmåga att verkligen hänge sig åt deras förhållande och snart bryter han upp. Filmen följer sedan Camilles liv med andra kärlekar och hur hon ständigt arbetar med att komma över Sullivan.

Originaltitel Un amour de jeunesse
Alternativ titel Goodbye First Love
Regissör Mia Hansen-Løve
Manus Mia Hansen-Løve
Genre Drama, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Lola Créton, Sebastian Urzendowsky, Valérie Bonneton, Serge Renko, Magne-Håvard Brekke, Özay Fecht, Max Ricat, Louis Dunbar, Philippe Paimblanc, Patrice Movermann, Arnaud Azoulay

snyltare
2013-09-16
En kärleksfilm fungerar bara om man som tittare förstår varför personerna älskar varandra. Det gjorde jag INTE här. Jag hoppades länge att den helt uttryckslösa spelstilen var ett försök att verka tonårig, men det blev inte bättre efter sex-sju år. Jag håller med den som skrev att norrmannen var bäst, mest engagerande. För all del, jag hade också gärna fördjupat mig i föräldrarnas skilsmässa, den kändes mer intressant. Men Camille och Sullivan väckte inget intresse hos mig i alla fall.
AndreaFurberg
2013-03-29
Hej livet :.( :.) :.( :.) :.( :.) :.( :.) :.(
larox
2013-02-19
vacker skildring om den första kärleken som känns igen alltför väl. Bra rolltolkningar och fint foto, Utstrålar harmoni och framtidstro, Härlig!
JimCarrey
2013-01-28
Den är väl okej men hade väldigt svårt att relatera till samtliga karaktärer. Kändes tråkigt att de inte utvecklades när de blev äldre utan fortfarande stapplade sig fram med samma fattiga förhållningssätt och då menar jag inte känslor utan mer deras uttryckssätt. Den här filmen känns ändå lite som en bortglömd diamant då det är riktigt bra skådespeleri och behandlar ung kärlek på ett ingående vis som jag inte sett så många andra gånger. 3+
goeran
2012-11-19
Mia Hansen-Løves film Un amour de jeunesse från 2011 är ett inte helt oävet relationsdrama även om filmen innehåller väl många klichéer; personligen tycker jag att det är en roande inslag i filmen att den kvinnliga huvudpersonen satsar på studier och arbete som arkitekt.
jack_jack_jack
2012-10-16
Otroligt intetsägande om uppblåsta problem av inlevelselösa skådisar. Förutom norrmannen, han var skön.
KimEkberg
2012-10-15
kärleksskildring som känns och är på riktigt. minner verkligen om fornstora dar.
Tonti
2012-10-15
Den fragmentariska stilen minner om en fransk tradition med regissörer som Rohmer och Pialat i spetsen vilket är fint. Dock är känslan för rytm inte lika vass och det blir aldrig lika engagerande. Bra foto, ljud och struktur ändå. Och i vissa scener lyckas Løve verkligen hitta en tonträff som känns övertygande. Men det är ändå något portillonigt tillrättalagt och gulligt över valet av skådespelare, musik och miljöer som är ganska störande. En bra film i alla fall.
Ghostface
2012-10-10
Rent visuellt var filmen tilltalande men filmen saknar skärpa eller en överhuvudtaget engagerande historia.
MladyMilenka
2012-09-23
Ganska så intetsägande drama vars skådespeleri saknar inlevelse och känsla.