3.6

Good Bye, Lenin!

Den unge mannen Alexander protesterar mot regimen i Östtyskland år 1989. Hans mor Christiane, som är en trogen partianhängare, ser honom bli arresterad under en demonstration. Chockad får hon en hjärtattack som leder till koma. När hon åter vaknar har muren fallit. Alexander gör allt för att upprätthålla skenet av att är som tidigare för att inte göra henne upprörd, vilket skulle kunna skada hennes bräckliga hjärta.

Originaltitel Good Bye Lenin!
Alternativ titel Goodbye Lenin!
Regissör Wolfgang Becker
Manus Wolfgang Becker, Bernd Lichtenberg
Genre Drama, Komedi, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Daniel Brühl, Katrin Sass, Tjulpan Chamatova, Maria Simon, Florian Lukas, Alexander Beyer, Burghart Klaussner, Michael Gwisdek, Christine Schorn, Jürgen Holtz, Jochen Stern, Stefan Walz

Skapad 2019-11-21 av weng-weng
Det här är berättelsen om Tyskland 1989. Uppdelningen i två länder gav två samhällen med skilda filosofier. Det nya ställdes mot det gamla och innebar livsavgörande förändringar. Framför ...   Läs mer »

apelsin
2023-08-27
ganska så underhållande filmen igenom, aldrig direkt tråkig men inte heller direkt spännande, på gränsen till svag trea
2017-07-08
Jag har en femma på den här å har inte ens kommenterat den, det är dags att se om å utvärdera betyget. 2005 är ju några år sen, jag har sett en del film sen dess.
idaho1981
2017-05-14
Fin och intressant historia. Bra karaktärer som man genast blev intresserade av och kände med.
AddeColciago
2017-02-06
Bättre andra gången!
RustyFilm
2016-12-09
En både ovanlig och fiffig historia som innehåller en lågmäld komik och stundtals blir det hela riktigt rörande. Bra skådespeleri presteras men jag skulle önska mig lite mer bildskönhet och ett mer kvalificerat foto
abnormal
2015-04-20
Jag gillar filmen som inte svarar på alla frågor!
Supernaut
2014-11-30
Sentimental men inte så det förstör. Charmig och bitvis känslosam.
martineden
2014-07-19
[rek. 4] Mycket fina idéer och välutfört med en väletablerad balans mellan komik och drama. Daniel Brühl gör mycket bra i från sig. Imponerande är dock att den inte endast är en kritik mot kommunismen utan även liberalismen, filmen lyckas lyfta fram de mänskliga elementen över ideologierna. Mycket bra! 4.
isecore
2014-05-17
En jättefin och mänsklig film om murar och gränser såväl inuti oss som runt om i samhället. Välspelade karaktärer och fin berättelse. Ofta kryddad med en härligt märklig och mörk tysk humor. Klart värd en fyra!
Werim
2014-03-29
Väldigt svårbedömd film. Tanken bakom filmen är riktigt bra och jag hade höga förväntningar på den innan jag såg den. Vissa saker och vissa scener är dock lite väl overkliga i mitt tycke. Tex känns mamman i filmen väldigt fördummad och även flera av sonens ansträngningar till att hålla fasaden om att muren ännu inte fallit känns overkliga.