3.3

Goldfinger

James Bond undersöker den förmögne Auric Goldfinger, som misstänks ha planer på att stjäla guld från England. Det brittiska guldet är dock inte tillräckligt för den girige magnaten, som planerar att plundra Fort Knox och förinta världsekonomin. Beväpnad med sin specialbyggda Aston Martin är det upp till James Bond att stoppa honom. På vägen stöter han på en rad problem: Oddjob, den stumme betjänten med sin dödliga hatt, den vackra Jill Masterson och den sexiga piloten Pussy Galore, vars känslor för Bond komplicerar hennes roll i Goldfingers planer.

Originaltitel Goldfinger
Regissör Guy Hamilton
Manus Richard Maibaum, Paul Dehn
Genre Action, Thriller, Äventyr, 60-tal
Skådespelare Sean Connery, Honor Blackman, Gert Fröbe, Harold Sakata, Lois Maxwell, Desmond Llewelyn, Bernard Lee, Shirley Eaton, Martin Benson, Cec Linder, Tania Mallet, Bill Nagy, Michael Mellinger, Austin Willis, Peter Cranwell, Nadja Regin, Richard Vernon
Betygsantal 12004

dudson
2022-07-26
Givet den bästa Bond rullen!. Märks att Connery är riktigt varm i kostymen samt gin&tonic törstig.lol) Samt att skurken Goldfinger är ett svulstigt fetto-svin gör ju sitt till. Måste även tilläggas att denna uppsättning är den mest eleganta/smärtaste skildring av 007. + att sido karaktären pussy-galore är en fägring för ögat. Sen att Bond låg på hålet lite smått vulgärt, är en annan femma.4+
sodomiten
2022-03-11
Men att 007 mördar några män per film, det pratas det inte om.
mazquara
2018-11-26
kommer aldrig att bli någon bondfantast, men denna var både välskriven och välgjord. förutom våldtäktsscenen som var riktigt vidrig.
Zebulonm
2017-09-07
Håller fortfarande...
Jamesa
2017-09-07
Ändå cool gammal rulle.
fridenpaden
2016-01-10
Hygglig Bondfilm. Lite för campy med klassiska deathrays och dumma skurkar men ändå underhållande.
AlaRegularis
2015-09-22
Höjdpunkten i Sean Connerys karriär som Bond. En fantastisk film som bjuder på klassiska scener, skurkar, hejdukar, Bondbrudar och repliker. En riktig guldrulle och kanske den bästa Bond-filmen av dom alla.
saggesaliv
2015-07-13
Mycket trevlig Bond-film. Slår inte Dr. No, men den hör absolut till en av de bästa! Actionscenerna är lysande och Connery är så badass man kan bli! Goldfinger har alla ingredienser till den ultimata Bond-filmen! Det är så här det ska se ut! (76/100)
Kungen
2015-03-29
Herregud. Våldtäktsscenen. Det här var det sjukaste.
2014-11-07
En av de bästa Bond-filmerna, med en bra Sean Connery. Visst ibland känns det lite futtigt och effekterna är sannerligen inte imponerande, men herregud denna rulle är gjord 1964, och som vi alla vet har det hänt mycket med film och Bond sen dess. Connery är helt enkelt urcool som Bond. 3+