2.6

Golden Eighties

Komisk musikal om romantiska intriger kring och i en hårsalong. I huvudrollen ser vi Delphine Seyrig, som även spelade titelrollen i Akermans kritikerrosade Jeanne Dielman (1975). Denna film bör inte förväxlas med en annan Akerman-film, "The Eighties" (1983).

Originaltitel Golden Eighties
Alternativ titel Window Shopping
Regissör Chantal Akerman
Manus Chantal Akerman, Pascal Bonitzer, Henry Bean, Leora Barish, Jean Gruault
Genre Komedi, 80-tal
Skådespelare Delphine Seyrig, Lio, Myriam Boyer, Fanny Cottençon, Pascale Salkin, Charles Denner, Jean-François Balmer, John Berry

HerrArne
2018-06-20
Driver framgångsrikt med musikalkonventioner på ett sofistikerat sätt. Dock är några talade partier i franskaste laget för mig. Chantal Akerman framstår alltmer som en av förra seklets mest betydande auteurer!
KimEkberg
2018-02-19
Har helt klart sina stunder, och känns som en modern installation i Jacques Demys musikaliska univers. Tycker att greppet att göra det till en Dogville-film inte är helt lyckat, och själva "handlingen" är platt på ett lite obegripligt sätt. Låtarna och deras framföranden glänser dock. Och idén att placera hela dramat inne i ett shoppingcenter på åttiotalet, går ju inte av med hackor. Känns som en naturlig double bill tillsammans med Wisemans The Store.