2.4

Gold

En hänsynslös gruvchef planerar att lägga ett antal guldgruvor under vatten, för att på så sätt driva upp världsmarknadens guldpriser. Han skyr inga medel, och tar inga hänsyn till de människoliv som sätts i fara. En av hans anställda får nys om de grymma planerna och nu börjar plötsligt en dödlig hetsjakt.

Originaltitel Gold
Alternativ titel The Great Gold Conspiracy
Regissör Peter R Hunt
Manus Stanley Price, Wilbur Smith
Genre 70-tal, Action, Drama, Äventyr, Thriller
Skådespelare Roger Moore, John Gielgud, Ray Milland, Bradford Dillman, Susannah York, Tony Beckley, Simon Sabela, Marc Smith (I)

RichardEk
2013-07-20
Ordinär actionthriller med enstaka stunder av spänning. En typisk 1970-talsfilm, men redan då i den lägre divisionen, något som Roger Moores närvaro och Peter Hunts regi inte ändrar på. "De sista äventyrarna" är mer underhållande. Filmen är också lite svår att få grepp på: den kritiserar indirekt apartheidsystemet, men verkar inte förorda dess avveckling. Roger Moores huvudperson blir likt den postkoloniala James Bond en vit man som räddar tredje världen från andra vita män utan att befria dem från det övergripande beroendet.
Beigeorm
2009-12-05
En av många halvdanna filmer med Moore utanför Bondserien.
Bomkia
2009-04-26
Börjar bra med en skön introlåt och lite trevliga gruväventyr. Sen blir tyvärr filmen på tok för seg för att hålla uppe mitt intresse. 2a.
FabianBom
2008-10-16
småtråkigt drama, som inte bjuder på något större intresse
Fläskkäft
2008-03-22
Väldigt ospännande film, handlingen räknar man ut på 10 sekunder vare sig man vill eller inte. Roger Moore glider runt å fäller en å annan torr kommentar precis som i Bondfilmerna. Scenerna i gruvan är väldigt mörka och det är oftast svårt att se vad som händer. Ingen film som fastnar men den var aldrig tråkig.
KusinKnase
2007-01-22
Roger Moore får sällskap av diverse folk från Bondrullarna; t ex regissören Hunt, Maurice Binder och John Glen. Filmens ledmotiv är en veritabel höjdare!
Moj
2006-05-05
Småtrist, småmysig, smårolig, småspännande - aldrig mer, aldrig mindre.
Lonewolf
2005-06-19
Klart sevärd.
NHL
2004-07-19
Moore glassar runt som vanligt. En hel del utdragna scener. Julpaketet som familjen får är filmens höjdarscen, annars ingen film man ser om.
henrikj
2004-07-19