2.3

Godzilla vs. Kong

I en tid där jättelika monster härskar över jorden, så hotas mänsklighetens kamp för sin framtid när en kollisionskurs mellan Godzilla och Kong som är de två mest starkaste krafterna på jorden som kolliderar med varandra i en spektakulär kamp över hela tidsåldern. Men när den hemliga organisationen Monarch påbörjar ett farligt uppdrag i oförskämd terräng för hitta ledtrådar till monstrens ursprung, så hotar en mänsklig konspiration att utplåna både goda och onda monster från jorden för alltid.

Originaltitel Godzilla vs. Kong
Regissör Adam Wingard
Manus Eric Pearson, Max Borenstein
Genre Action, Thriller, Science Fiction, 2020-talet
Skådespelare Alexander Skarsgård, Millie Bobby Brown, Rebecca Hall, Brian Tyree Henry, Shun Oguri, Eiza González, Julian Dennison, Lance Reddick, Kyle Chandler, Demián Bichir, Kaylee Hottle, Hakeem Kae-Kazim, Ronny Chieng, John Pirruccello, Chris Chalk, Conlan Casal, Brad McMurray, Benjamin Rigby, Nick Turello, Daniel Nelson, Priscilla Doueihy

Murvel48
2024-01-23
Den här filmen har enorma brister, som jag inte orkar gå närmare in på, men med det sagt är den tillräckligt underhållande för att få en tvåa, och det är godkänt i min bok.
sodomiten
2024-03-12
Dom har utvecklat apans karaktär till något mer än bara hoppa runt och slåss. Det var ett jättestort misstag, för då blev Kong lika trist som filmens alla andra karaktärer. Man försöker mjölka ut så mycket pengar man kan på dessa monster, men nu går det inte längre va?
karlmats
2023-06-20
Den fjärde filmen i monsterverse-serien och jag kan konstatera att ingen av dem lyckades höja sig över mängden. Den här filmen är oerhört korkat, men jag tror ändå att den inte lyckas komma ner i iq-nivån som den förra filmen presenterade, dessutom är fightscenerna åtminstone snyggare här så för de som gillar sånt finns det nog ändå nåt att hämta här. Det återkommande problemet för alla de här filmerna är att alla människokaraktärer är helt ointressanta, på så vis påminner de här filmerna om Transformers-serien en hel del. Kong har nu alltså vuxit till bli ungefär 107 meter lång, man ska ju inte ta in logik i såna här filmer men det känns inte som en hållbar längd i längden så att säga. Fritt Fall på Gröna Lund är 80 meter högt, tänk att sitta där uppe och titta upp på Kongs nuna en bra bit ovanför en och fundera på hur mycket han behöver äta varje dag för att behålla sin storlek? Nej det här blir återigen en stabil 2a, man hinner bli uttråkad och zommar lite in och ut ur filmen även om speltiden är föredömligt rimlig för en sån här typ av film.
Andreas_
2022-08-10
Efter två kassa Godzilla filmer och en hyfsad Kong film så kommer då filmen om deras möte och stora grandiosa fight och visst blir det en rejäl fight, rätt välgjord också dessutom, men det är väl typ det enda hela filmen handlar om eller går ut på, en stor häftig fight och det är faktiskt bättre än väntat, manuset ska vi nog inte tala om, men här lyckas ändå den oerfarne regissören Adam Wingard gör en ganska underhållande film trots manuset, två nya stora namn i roll listan, vår svenske Alexander Skarsgård och Rebecca Hall som båda gör det bra sen kommer karaktärer och skådisar som Millie Bobby Brown och Kyle Chandler tillbaka. Det man kan säga är positivit i denna film förutom effekterna är underhållningen, jag lyckas faktiskt bli underhållen här även om manuset är bortom räddning och skådisarna gör det bättre än i tidigare Godzilla filmer, så betyget blir ändå en svag svag 3:a, tyvärr tycker jag att man ska plåga sig igenom Godzilla filmern och även se Kong Skull Island innan denna, bara för att komma in detta så kallade monsteruniversum som WB och Legendary försöker skapa.
2022-01-29
Storyn är korkad bortom all sans och mest framtvingad för att ge denna neonindränkta effektfest något mer än bara action. Det märks att detta är en film enbart framhastad för att dagens teknik klarar att göra den. Som popcornrulle funkar den bra, men filmen i sig är rätt bedrövlig.
Djason
2021-11-07
Snyggt gjord men jag antar att man måste vara mer godzilla och kongfantast än vad jag är för att tycka detta är riktigt bra.
Robodan
2021-11-04
Vilken meningslös film. Inga viktiga karaktärer. Inget som fördjupas i historien. Inget byggs upp. Inget följs upp. Snygg CGI, men det räcker liksom inte. Och så de logiska luckorna i hur en kropp kan stå emot vilka missiler som helst, men ändå kunna besegras av stenras och kedjor.
QuiNonStultus
2021-10-27
Ja, nä, vad ska man säga..? Inte så mycket en film som godtyckligt sammanknypplade fightingscener. Däremot förvånansbra bra skådisar, synd bara att de aldrig får, liksom, skådespela.
vonadel
2021-10-05
Ja, vad ska man säga. Man vet ju vad man får. Det är inte en film man tittar på för den tunga dialogen och de djupa karaktärsbeskrivningarna direkt. Men, stora monster med kommunikationsproblem kan också funka om man är på rätt humör. 6/10
Spook
2021-09-14
Förutsägbar som bara den, men jag gillade cgi:n och en flummig skarsgård :)