2.3

Godzilla, King of the Monsters!

Amerikansk omklippt version av Gojira (1954) med nya scener tillagda. Reportern Steve Martin mellanlandar i Tokyo för att träffa en gammal bekant, samtidigt så förstörs fartyg till havs. Öbor i närheten säger att det är Godzilla, experter och forskare åker dit för att undersöka saken.

Originaltitel Godzilla, King of the Monsters!
Alternativ titel Kaijû o Gojira, Godzilla the Sea Beast
Regissör Ishirô Honda, Terry O Morse
Manus Takeo Murata, Shigeru Kayama, Ishirô Honda
Genre 50-tal, Skräck, Science Fiction
Skådespelare Raymond Burr, Takashi Shimura, Akira Takarada, Momoko Kochi, Akihiko Hirata, Sachio Sakai, Toranosuke Ogawa

Robkiller
2023-04-12
Helt onödig version. Visst amerikanarna hatar undertexter, men klippa in en amerikansk berättare i handlingen som förklarar vad som händer var väl ändå inte helt genomtänkt.
DrJW
2014-06-07
För att locka den amerikanska publiken till den originella filmen från 1954 så klippte man om den och lade nya scener med Raymond Burr(från tv-serien Perry Mason) i rollen som journalisten Steve Martin(japp, som komikern och skådespelaren, fast vid den här tiden så var han ungefär 11 år och var inte känd än) och de blev den här filmen. Se den originella 54 filmen istället.
Jompalompier
2014-04-19
Fy fan! En vidrig våldtäkt av originalfilmen från 1954. Ett hån.
Astrojacob
2010-03-30
Mycket märklig upplevelse. Att se den berömde Shimura (en av de sju samurajerna) dubbad på amerikanska och Raymond Burr, (Rear window o alla Perry Mason o Ironside-serierna) i ett klumpigt försök att tjäna några dollar i en ripoff på den japanska originalversionen. Dessutom visar de två eller möjligen tre scener flera gånger!!! Trodde inte mina ögon. Denna version är alltså ihopklippt med nytagna, amerikanska scener. Otroligt pinsamt. Den japanska versionen är i alla fall charmig men detta var ett riktigt magplask, hahahaha.
JoeL431
2009-04-25
Onödig, amerikans version av Godzilla (1954), där man som skrivet klippt om och klämt in en amerikansk huvudrollsinnehavare och några nya scener blandat med original scenerna, känns väldigt onödigt och det blir också mycket sämre.
teh_germ
2007-03-25
Simply classic. Forget about the american version though, and watch the real thing!
Dele
2006-08-20
Snacka om helgerån. Detta är pinsamt. En inklippt amerikan i nya scener i den japanska originalversionen av Godzilla. All stämning är borta, japanerna är dåligt dubbade, skådisar filmas bakifrån i de nya scenerna för att man inte ska se att det är andra skådespelare och om jag inte uppfattade det fel så är anti-kärnvapen-budskapet borttaget. Amerikanerna hade väl dåligt samvete för bombningarna men skulle ändå likfördjävlar tjäna pengar på något som någon annan har gjort. Skäms!
Cheshire
2005-06-11
Man har alltså klippt om filmen, dubbat en massa repliker till engelska, ändrat monstrets namn och lagt till Raymond Burr som huvudperson och berättarröst.. Hollywood i ett nötskal, det här var nästan lika illa som the grudge.
karhu81
2004-01-25
Den får en trea så länge, fast jag vill hellre se orginalet.